جوهرهای دای و پیگمنت چه ویژگی‌ هایی دارند؟ جوهرهای دای و پیگمنت چه ویژگی‌ هایی دارند؟

جوهرهای دای و پیگمنت چه ویژگی‌ هایی دارند؟

افزودن به لیست مطالعه
24 دسامبر 2017 | 5.6K بازدید ندا ایزدی

جوهرهای دای و پیگمنت

جوهر Pigment و Dye، دو نوع جوهر پرکاربرد در مصارف چاپی است که با ترکیب‌های خاصی که دارند، به مواد دیگر رنگ می‌بخشند. اما هرکدام دارای ویژگی‌ها و تفاوت‌های خاص خودشان هستند که در ادامه به این موارد می‌پردازیم. در ادامه با پرینت فید همراه باشید:

جوهر پیگمنت (Pigment) چه ویژگی‌هایی دارد؟

جوهر پیگمنت در واقع پودر خشکی است که باید با مایعی مانند آب برای اثرگذاری، در رنگ‌های مشکی، سفید یا رنگی ترکیب شود. اما مزیت استفاده از جوهر پیگمنت در چیست؟ ذرات رنگدانه در این نوع جوهر تمایل زیادی به درگیر شدن در منافذ اشیا داشته و به همین خاطر این نوع جوهر دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارد.

جوهرهای دای و پیگمنت

از این نوع جوهر بیشتر برای پرینت بر روی سطوح صیقلی مانند کاغذهای شفاف یا برچسب‌ها استفاده می‌شود.  در صورتی که قصد پرینت تصویر یا پرونده مهمی را دارید که نیاز به ماندگاری بالایی دارد، بهتر است از جوهر پیگمنت استفاده کنید. اما در صورتی که به دنبال تصاویر روشن و هزینه کمتری هستید، بهترین گزینه برای شما جوهر دای خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه

جوهر دای (Dye) چه ویژگی‌هایی دارد؟

جوهر دای به طور معمول، زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد و گفتنیست که در برابر تماس حتی یک قطره آب بر روی صفحه احتمال از بین رفتن محتوا وجود دارد.

اما با این حال جوهر دای از نظر طراوت و وضوح، مزیت بالایی نسبت به جوهر پیگمنت دارد. چرا که رنگ‌ها در این نوع جوهر به خاطر ترکیبات مختلفی که به آن اضافه شده است، بسیار روشن‌تر هستند.

جوهرهای دای و پیگمنت

مزایای جوهرهای پیگمنت:

بسیار مقاوم در برابر قطرات آب

جوهرهای پیگمنت با ایجاد یک لایه محافظ در برابر آب، نسبت به جوهرهای دای، مقاومت بیشتری در برابر آب و رطوبت دارند.

پایداری رنگ جوهر پیگمنت

جوهرهای Pigment می‌توانند برای مدت طولانی، رنگ خود را حفظ کنند، حتی در هنگامی که تصاویر چاپ شده خود را در برابر نور مستقیم آفتاب قرار دهید مقاومت بسیار بیشتری در برابر محو و کمرنگ شدن نشان می‌دهند.
در مقابل هنگام استفاده از جوهرهای Dye، شاید پس از مدتی شاهد تغییر در برخی از رنگ ها باشیم. این در حالی است که اگر تصاویر چاپ شده خود را در بهترین مکان و شرایط قرار دهید، باز هم از این تهدید در امان نخواهید بود.

کیفیت ماندگار

برخی از جوهرهای Pigment با ویژگی “Archival Quality” عرضه می‌شوند. این دسته از جوهرها به دلیل ماندگاری بسیار بالایی که دارند، برای کاربرانی که قصد فروش عکس‌های چاپ شده و یا قصد بایگانی کردن اسناد خود را دارند، بسیار مناسب است.

مزایای جوهرهای دای (Dye):

دارای طیف وسیع رنگ و قیمت ارزان

جوهرهای Dye، نسبت به جوهرهای پیگمنت، برتری های زیادی دارند چرا که با استفاده از جوهرهای Dye به دلیل بالا بودن طیف رنگی، می‌توان به رنگ‌های بیشتری دست پیدا کرد.
همچنین جوهرهای دای، نسبت به جوهرهای پیگمنت، از قیمت ارزان تری بهره‌مند هستند.

جالب است بدانید در پرینترهای سری “L” اپسون که در حال حاضر در بازار ایران وجود دارد از جوهر های Dye استفاده شده است. این چاپگرهای جوهرافشان رنگی، کیفیت فوق العاده‌ای از چاپ را همراه با تونالیته و عمق وسیعی از رنگ‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

خرید کارتریج لیزری و کارتریج جوهری در پرینت فید
پرینت فید با دارا بودن انواع کارتریج لیزری و کارتریج جوهری با کیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. شما می‌توانید برای خرید کارتریج اچ پی، کارتریج کانن، کارتریج سامسونگ و... همراه با کیفیت بالا؛ تضمین بهترین قیمت و ۶ ما ضمانت، به لینک زیر مراجعه کنید:
خرید کارتریج
4.7/5 - (7 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
4.7/5 - (7 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com