روشهای نگهداری کارتریج|جلوگیری از خشک شدن جوهر و تونر کارتریج| پرینت فید روشهای نگهداری کارتریج|جلوگیری از خشک شدن جوهر و تونر کارتریج| پرینت فید

روش‌های نگهداری از کارتریج

افزودن به لیست مطالعه
22 اکتبر 2019 | 1.9K بازدید 5 دقیقه زهرا چگینی

نحوه نگهداری از کارتریج

یکی از مهم‌ترین اجزای پرینتر، مخزن تامین رنگ یعنی کارتریج است که از اساسی‌ترین ملزومات مصرفی این دستگاه به حساب می‌آید. کمبود و یا نبود کارتریج فرایند چاپ را دچار مشکل کرده و ممکن است پرینتر را دچار اختلال کند. از این رو نگهداری از کارتریج برای ادامه کار پرینتر بسیاری ضروری است.

کارتریج چیست؟

کارتریج محفظه‌‌ایست که تونر درون آن قرار دارد و منبع تامین رنگ در انواع دستگاه‌‌‌های کپی و پرینتر است. به این ماده در پرینترهای جوهر افشان، جوهر و در پرینتر‌‌های لیزری پودر یا تونر گفته می‌شود.

برای آشنایی کامل با انواع کارتریج، پیشنهاد می‌شود مقاله کارتریج چیست را مطالعه کنید.

عملکرد و مواد درون انواع کارتریج‌ها تا حد زیادی با یکدیگر متفاوت است. اگر با این تفاوت‌ها آشنا نباشیم ممکن است آسیب‌هایی جدی به پرینتر و مخزن رنگ وارد کنیم. در ادامه این مطلب شما را با طریقه نگهداری از کارتریج جوهری وکارتریج لیزری آشنا خواهیم کرد.

نحوه نگهداری از کارتریج جوهرافشان

نکته اول در نگهداری کارتریج جوهرافشان این است که چنانچه جوهر کارتریج در حال اتمام باشد و به آن رسیدگی نشود، در این صورت احتمال دارد، کارتریج به سرعت خشک شود و دیگر قابل پر کردن و به عبارتی شارژ کردن نباشد، که در این صورت هزینه کاربر دو برابر می‌‌شود. البته این مورد شامل کارتریج‌هایی که امکان شارژ دارند می‌شود. زیرا اغلب کارتریج‌های جوهرافشان قابل شارژ نیستند و برای اینکه مجدد از آنها استفاده شود، باید با استفاده از سرنگ، قسمتی از بدنه را سوراخ کنید تا بتوانید جوهر را داخل آن تزریق کنید.

خرید کارتریج لیزری و کارتریج جوهری در پرینت فید
پرینت فید با دارا بودن انواع کارتریج لیزری و کارتریج جوهری با کیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. شما می‌توانید برای خرید کارتریج اچ پی، کارتریج کانن، کارتریج سامسونگ و... همراه با کیفیت بالا؛ تضمین بهترین قیمت و ۶ ما ضمانت، به لینک زیر مراجعه کنید:
خرید کارتریج


در پرینتر‌های جوهرافشان این جوهر است که عمل چاپ را انجام می‌‌دهد، از این رو هد کارتریج همیشه مقداری جوهر را در درون روزنه‌‌های خود نگه می‌‌دارد. در صورت استفاده نکردن از دستگاه، این جوهر خشک شده و سبب می‌‌شود که روزنه‌‌های کارتریج مسدود شود. از این رو، برای حفظ و نگهداری از هد باید همیشه درون کارتریج جوهر باشد.

اگر از دستگاه پرینتر خود استفاده نمی‌کنید و چاپگر شما دارای مخزن نیست، در این صورت بهتر است کارتریج را خارج کرده و داخل کیسه زیب‌دار یا ظرف دردار گذاشته و در کنار آن یک دستمال کاغذی نمدار قرار دهید. این دستمال، داخل کیسه را مرطوب کرده و مانع از خشک شدن کارتریج می‌شود. البته رطوبت دستمال به قدری نباشد که از آن آب چکه کند، بلکه کمی نم، کافیست. درضمن دستمال نم‌دار با هد کارتریج و قسمت جوهر آن تماس نداشته باشد. کیسه زیپ‌دار نباید چارگی و یا سوراخ باشد و راه نفوذ هوا به آن بسته باشد.

هر زمانی که احساس کردید دستمال کاغذی رطوبت خود را از دست داده، دوباره آن را نم‌دار کنید.

هیچ وقت کارتریج را در جای گرم نگهداری نکنید، چرا که انبساط هوا درون کارتریج باعث ایجاد نشتی در آن می‌‌شود. اگر از مخزن استفاده می‌‌کنید باید بدانید در اثر کارکرد کارتریج، سر هد مقادیری جوهر انباشته می‌‌شود، از این رو، برای بالا بردن کیفیت چاپ توصیه می‌‌شود هر ماه یک بار و یا بعد از هر ۱۰۰ برگ چاپ شده، سر هد را روی یک دستمال مرطوب قرار دهید تا جوهرهای باقیمانده پاک شوند.

در زمان جا زدن کارتریج در کیت درون دستگاه بسیار مراقب باشید که به سوزن‌‌های داخل چاپگر و تراشه طلایی رنگ روی کارتریج آسیب وارد نشود. چرا که در صورت مراقب نبودن ممکن است سبب پاره شدن مدارها و قطع ارتباط چاپگر و کارتریج شود.

نگهداری از کارتریج جوهری
لمس چیپست کارتریج، می‌تواند به آن آسیب وارد کرده و کیفیت چاپ را کاهش دهد.

جلوگیری از خشک شدن کارتریج جوهرافشان

برای اینکه از خشک شدن کارتریج جوهرافشان خودداری کنید، باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید. نکاتی از قبیل:

  • اگر برای مدتی قصد استفاده از پرینتر را ندارید، کارتریج را از آن خارج کنید.
  • برخی از کارتریج‌های جوهرافشان دارای یک درپوش هستند که قبل از نصب باید آن را بردارید. اگر قصد دارید کارتریج را خارج از پرینتر نگهدارید، باید این درپوش را در جای قبلی خود قرار دهید.
  • بهترین شرایط برای نگهداری کارتریج نگهداری آن داخل کیسه پلاستیکی یا ظرف در بسته بدون هواست.
  • در کنار کارتریج، داخل کیسه هم یک دستمال نم‌دار قرار دهید تا رطوبت محیط را حفظ کند.
  • کارتریج را داخل کیسه پلاستیکی و در جایی خنک قرار دهید.
جلوگیری از خشک شدن کارتریج
هر زمان احساس کردید که دستمال رطوبت خود را از دست داده، آن را نم‌دار کنید.

نحوه نگهداری از کارتریج تونر

چنانچه به مدت طولانی از پرینتر لیزری استفاده شود، کارتریج تونر داخل پرینتر فرسوده می‌شود که این وضعیت باعث ایجاد پس زمینه‌‌ای تاریک در چاپ و کپی کاغذ می‌‌شود و بر خروجی کار تاثیر منفی خواهد داشت. علاوه بر این احتمال خراشیده شدن سطح کارتریج تونر در زمان استفاده هم وجود دارد، که گاهی کاربر متوجه آن می‌‌شود. خراشیده شدن سطح کارتریج تونر روی عمر مفید کارتریج تاثیر منفی می‌‌گذارد. برای نگهداری از کارتریج تونری لازم است به نکاتی که در ادامه بیان می‌شود، توجه داشته باشیم.

۱- تخلیه مخزن تونر

یکی از مهم‌‌ترین نکات در نگهداری کارتریج تونر، تخلیه به موقع مخزن تونر و خالی کردن ضایعاتی است که به وسیله بلید در آن جمع می‌‌شود. این تمیز کردن به موقع و مراقبت‌‌های روزانه سبب می‌‌شود که ذرات کوچک تونر به آن آسیب وارد نکند.

۲- دقت در انتخاب کاغذ

در نظر عده‌ای استفاده از کاغذ در طول عمر کارتریج تاثیری ندارد، اما باید گفت که استفاده از کاغذهای نامناسب نیز می‌‌تواند مشکلات زیادی را برای کارتریج ایجاد کند. قبل از خرید کاغذ به برچسب روی کاغذ دقت کنید، ممکن است استفاده از کاغذ نامناسب در کوتاه مدت برای نگهداری کارتریج تاثیری نداشته باشد، اما در بلند مدت می‌‌تواند روی کارتریج و کیفیت چاپ تاثیر منفی بگذارد.

۳- نصب درست کارتریج تونری

زمانی که می‌‌خواهید کارتریج را روی دستگاه خود نصب کنید، نکات ایمنی و محافظتی را رعایت کنید و براساس دستورالعمل مشخص شده در دفترچه راهنمای دستگاه اقدام کنید. با این حال توصیه می‌‌شود، برای نصب صحیح و درست کارتریج از افراد متخصص استفاده کنید. اما اگر می‌‌خواهید خودتان به نصب کارتریج تونری اقدام کنید در این صورت بایستی بدنه بیرونی دستگاه را به آرامی باز کنید و سپس کارتریج را به دقت بیرون بیاورید. برای پوشاندن سطح تونر در طول نصب می‌‌توانید از یک تکه پارچه نرم و تمیز استفاده کنید، که به این صورت از آسیب وارد شدن بر کارتریج در زمان تعویض جلوگیری شود.

پیشنهاد مطالعه

۴- اجتناب از برخورد رطوبت به تونر کارتریج

چنانچه اگر کارتریج پرینترهای لیزری در تماس رطوبت قرار گیرد، سبب آسیب پذیری تونر درون آنها شده و در این زمان پودر درون کارتریج گوله شده و بعد از گذشت زمان مانند سنگ خشک می‌‌شود. این امر سبب می‌‌شود تا قطعه‌‌های داخلی کارتریج از قبیل چرخ دنده‌‌ها، اتصالات، فوم رول، مگنت و در آخر درام از حرکت  باز ایستد و قفل کنند.

۵- استفاده بیش از حد کارتریج

استفاده بیش از حد عامل دیگری است که می‌‌تواند سبب ایجاد آسیب برای قطعات مختلف دستگاه چاپ شود، همان طور که می‌‌دانیم برای کارتریج‌‌ها و به ویژه بلید، تعداد مشخصی چاپ در ماه تعیین شده است که در صورت عدم توجه به تعداد چاپ‌‌ها و استفاده بیش از حد ظرفیت دستگاه، موجب می‌‌شود که قطعاتی مانند پد، پیکاپ، کاغذکش، درام کارتریج و غیره خراب شوند.

نگهداری از کارتریج لیزری
رطوبت یکی از دلایل خرابی و خشک شدن کارتریج لیزری است.
5/5 - (4 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
5/5 - (4 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com