کارتریج چیست و انواع کارتریج لیزری و جوهری | پرینت فید کارتریج چیست و انواع کارتریج لیزری و جوهری | پرینت فید

کارتریج چیست؟

افزودن به لیست مطالعه
18 آگوست 2020 | 1.7K بازدید 15 دقیقه زهرا میری

کارتریج چیست؟

در هنگام خرید پرینتر، تنها نباید به قیمت خرید دستگاه و قابلیت‌هایی که دارد دقت کرد. باید عامل مهم دیگری، که اغلب اوقات به آن بی توجهی می‌شود را نیز در نظر گرفت. این عامل مهم مواد مصرفی پرینتر، یعنی کارتریج است. اگر از این ماده شناخت کافی ندارید، در مقاله کارتریج چیست به این موضوع خواهیم پرداخت.

معنی کلمه cartridge به فارسی

بسیاری از کاربران آماتور در زمینه دستگاه‌های اداری و پرینتر، برداشتی از کلمه کارتریج و کاربردی که در پرینتر دارد نداشته و می‌خواهند در ابتدا معنی کلمه cartridge به فارسی را بدانند. اگر بخواهیم، این کلمه را از لاتین به فارسی برگردانیم مفهوم آن به معنای فشنگ یا استوانه خواهد شد.

کارتریج چیست؟

حالا که با معنی کلمه cartridge به فارسی آشنا شدید، وقت آن رسیده که در مورد کارتریج بیشتر بدانید. پرینتر جوهری را انتخاب می‌کنید یا لیزری؟ برحسب نوع پرینتری که برای خود انتخاب کرده‌اید، کارتریج‌ها نیز به دو دسته جوهری و لیزری تقسیم می‌شوند.

کارتریج منبع تامین رنگ پرینتر بوده ودر اصل تونر یا جوهر مورد نیاز پرینتر، برای چاپ اسناد درون این مخزن قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد تازه وارد در زمینه پرینتر، تفاوتی بین کارتریج و ماده درون آن قائل نبوده و گمان می‌کنند که، این خود کارتریج است که پروسه چاپ را انجام می‌دهد. اما این تفکر درست نیست و همانطور که اشاره کردیم، کارتریج تنها منبع نگهدارنده جوهر یا تونر پرینتر است.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، کارتریج‌ها برحسب نوع پرینتری که برای خود انتخاب می‌کنید به دو دسته جوهری و لیزری تقسیم می‌شوند. کارتریج‌های جوهری خود برحسب جنسی که دارند، به دو گروه دای و پیگمنت طبقه بندی می‌شوند. جوهر دای، ماندگاری چندانی در برابر نور خورشید و رطوبت نداشته و از طرفی قیمت خرید بسیار پایینی دارد.

جوهر پیگمنت، تصاویر و متون را کمی تیره تر از حد معمول چاپ کرده و از کیفیت بیشتری برخوردار است، به همین نسبت قیمت بیشتری نیز دارد.

کارتریج تونری یا لیزری، پودری بسیار ریز و فشرده شده است که درون کارتریج قرار دارد. لازم به ذکر است که هرچقدر تونر درون کارتریج لیزری، ریزتر باشد ماده مصرفی از کیفیت بیشتری برخوردار است.

خرید کارتریج لیزری و کارتریج جوهری در پرینت فید
پرینت فید با دارا بودن انواع کارتریج لیزری و کارتریج جوهری با کیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. شما می‌توانید برای خرید کارتریج اچ پی، کارتریج کانن، کارتریج سامسونگ و... همراه با کیفیت بالا؛ تضمین بهترین قیمت و ۶ ما ضمانت، به لینک زیر مراجعه کنید:
خرید کارتریج
کارتریج لیزری
کارتریج مخزن نگهداری، تونر یا جوهر در پرینتر است

آشنایی با کارکرد کارتریج

حال که به پاسخ پرسش کارتریج چیست رسیدیم، باید با کارکرد کارتریج نیز آشنا شویم.اجزای اصلی کارتریج جوهری شامل مخزن(کارتریج)، جوهر و چیپست است. چیپست قطعه‌ای بسیار ریز و کوچک بوده و عامل اتصال و ارتباط دهنده کارتریج به پرینتر است.

کارتریج‌های پرینتر‌های جوهری، از یک کارتریج مشکی و یک کیت سه رنگ که شامل سه رنگ اصلی آبی، قرمز و زرد است تشکیل شده‌اند. بعد از نصب کارتریج جوهری درون پرینتر، سیستم دستور چاپ را به پرینتر فرستاده و دستگاه نیز بعد از دریافت آن، پیغام را به کارتریج ارسال می‌کند. در این قسمت پرینتر‌ جوهری، ترکیب کارتریج مشکی و کیت سه رنگ که عملی بسیار زمان‌بر و طولانی است را انجام می‌دهد و سپس جوهر را به سوزن نازل می‌فرستد. بعد از وارد شدن جوهر به سوزن نازل، هد پرینتر کار پاشیدن قطرات بسیار ریز پرینتر روی کاغذ را انجام می‌دهد.

کارتریج تونری یا لیزری، از بخش‌های مختلفی مانند چیپست، تونر، کارتریج و درام تشکیل شده است. اجازه دهید کمی در مورد درام به شما بگوئیم. درام میله‌ای استوانه‌ای و آبی رنگ بوده و تنها در کارتریج تونری یافت می‌شود. این قطعه وظیفه انتقال با کیفیت تصاویر، روی کاغذ را بر عهده دارد.

کارتریج‌های تونری، به دلیل جنس خاصی که دارند دارای بار الکتریسیته هستند. پرینتر با تابیدن لیزر روی درام، این قطعه را داغ می‌کند با گرم شدن درام حرارت تونر نیز بالا می‌رود.

سپس کارتریج، تونر را روی درام ریخته و آن را پخش می‌کند، بار درون تونر نیز تنها جذب نقاط مخالف درام می‌شود. بعد کاغذ به درون پرینتر کشیده شده و از روی درام در حال چرخش رد می‌شود. این پروسه سبب می‌شود کاغذ باردار شده و تونر داغ شده را به خود جذب می‌کند. به این طریق فرایند چاپ انجام شده و متن مورد نظر روی کاغذ چاپ می‌شود.

تونر کارتریج چیست
یکی از بخش‌های کارتریج لیزری، درام است که وظیفه انتقال تصاویر را برعهده دارد

نکاتی که باید در مورد کارتریج جوهری بدانید!

  • بعد از انجام پروسه چاپ، جوهر روی کاغذ به سرعت خشک شده و برای تثبیت نیازی به حرارت ندارد.
  • کارتریج جوهری قیمت خرید بسیار بالایی دارد.
  • ظرفیت و طول عمر کارتریج‌های پرینتر‌ جوهری، بسیار پایین است.
  • سرعت چاپ پرینتر‌های جوهری به دلیل ترکیب جوهر کارتریج مشکی با کیت سه رنگ بسیار پایین است.
  • بر خلاف تصور بسیاری از افراد که، گمان می‌کنند کارتریج جوهری قابلیت شارژ ندارد، باید بگوئیم این قطعه نیز می‌تواند شارژ شود. اما به دلیل احتمال بالای سوراخ شدن مخزن نگهدارنده جوهر در حین شارژ کارتریج و نشت آن در پرینتر، متخصصان این پروسه را توصیه نمی‌کنند.
  • بعد از خرید کارتریج و باز کردن پلمپ آن، باید به سرعت از آن استفاده کنید. زیرا عدم استفاده از پرینتر، موجب خشکی کارتریج جوهری و گرفتگی سوزن نازل خواهد شد.
  • اکثر مدل‌های پرینتر‌های جوهرافشان، دارای چهار کارتریج هستند. اما در برخی از مد‌ل‌های چاپگر‌های چندکاره، به جای چهار رنگ از شش رنگ که شامل دو رنگ قرمز و آبی روشن است استفاده می‌کنند. به کاربردن این دو رنگ اضافه سبب می‌شود، عکس‌ها با وضوح و کیفیت بیشتری چاپ شوند.
فرق جوهر و تونر
کارتریج پرینتر جوهری، برای ثبیت روی کاغذ نیازی به گرما و حرارت ندارد

آشنایی با کارتریج تونری

  • کارتریج لیزری، به نسبت کارتریج جوهری از عمر و ظرفیت بیشتری برخوردار است.
  • کارتریج‌های لیزری، قابلیت شارژ دارند.
  • سرعت چاپ در پرینتر‌های لیزری، بسیار بیشتر از پرینتر‌های جوهری است.
  • کارتریج‌های لیزری، از قیمت خرید بسیار پایینی برخوردار هستند.
  • پرینتر‌های لیزری تک رنگ، تنها از یک کارتریج مشکی و پرینتر‌های لیزری رنگی علاوه بر کارتریج مشکی از کارتریج‌های رنگی نیز استفاده می‌کنند.
  • کارتریج‌های لیزری را نباید، در معرض نور آفتاب و یا رطوبت قرار داد.
کارتریج لیزری چیست
کارتریج‌های لیزری به نسبت کارتریج جوهری، از ظرفیت و عمر بیشتری برخوردار هستند
پیشنهاد مطالعه

 

مقایسه کارتریج اصل با کارتریج طرح

اکنون که با کارتریج لیزری و جوهری آشنا شده‌اید، باید درباره کارتریج اصل و بدانید. هنگامی که پرینتر به شما خبر از اتمام کارتریج می‌دهد، دو راه بیشتر پیش رو ندارید. اگر پرینتر لیزری داشته باشید، اولین راهی که به ذهن شما می‌رسد شارژ کارتریج است. در هنگام شارژ کارتریج، متخصص آن را با دقت از نظر گذرانده و اجزای آن را بررسی می‌کند. دو قطعه‌ای که هنگام شارژ کارتریج باید تعویض شوند، درام و چیپست هستند. درامی که نیاز به تعویض داشته باشد، دارای خط و خش فراوان و چیپست نیز دارای سوختگی است.

اگر کارتریج آسیب ندیده باشد، متخصص فرایند شارژ کارتریج را انجام خواهد داد. تعداد شارژ، بسته به کارتریجی که برای خود انتخاب می‌کنید می‌تواند از ۵ تا ۳۰ بار شارژ متغیر باشد.

اگر ترجیح می‌دهید که به جای شارژ، کارتریج را تعویض کنید باید بدانید که کارتریج‌ها در دو دسته طرح و اصل به بازار عرضه می‌شوند. کارتریج‌های اصل، توسط کمپانی‌های سازنده پرینتر ساخته شده و کیفیت و قیمت بسیار بالایی دارند.

کارتریج‌های طرح، همانطور که از اسمشان پیداست مشابه کارتریج اصل بوده و کیفیت بسیار خوبی دارند. لازم به ذکر است که، کارتریج طرح با وجود کیفیت بالا قیمت قابل قبولی دارد. همین عامل سبب می‌شود که، اغلب کاربران مایل به خرید کارتریج طرح باشند.

تنها تفاوتی که این دو کارتریج با یکدیگر دارند، در تعداد دفعات شارژ آن‌ها است. شما با خرید کارتریج اصل قادر هستید آن را حداکثر تا ۳۰ بار شارژ کنید، اما این رقم در کارتریج طرح به حدود ۱۲ بار می‌رسد. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که، حتی برای خرید کارتریج اصل و طرح نیز نیاز و میزان کار خود را در نظر بگیرید. اگر حجم کاری کمی دارید و کیفیت برای شما اهمیت زیادی دارد کارتریج اصل را تهیه کنید. اگر حجم کاری شما بالا است و روزانه اسناد و متون زیادی را چاپ می‌کنید کارتریج طرح را انتخاب کنید.

فرق کارتریج و تونر
کارتریج‌های اصل، ساخته کمپانی‌های سازنده پرینتر هستند

زمان مناسب تعویض کارتریج

به طور کلی هرگونه مشکلی که، در کارکرد پرینتر مشاهده می‌کنید به کارتریج ارتباط دارد. از کمرنگ پرینت گرفتن پرینتر تا سفید چاپ شدن اسناد، همه و همه به شما خبر از زمان تعویض کارتریج می‌دهند. همانطور که اشاره کردیم در این مواقع دو راه بیشتر پیش روی ما نیست، تعویض و یا شارژ کارتریج.

اغلب افراد به دلیل هزینه بالای خرید کارتریج، ترجیح می‌دهند که شارژ کارتریج را انجام دهند. در قسمت‌های قبلی، به نکته‌هایی در مورد پروسه شارژ کارتریج اشاره کردیم. اما موضوعی که نباید در این رابطه فراموش کنید این است که، با هربار شارژ کارتریج، از میزان کیفیت پرینت شما کاسته خواهد شد و نباید انتظار کیفیت اولیه از کارتریج را داشته باشید.

خرید و نگهداری کارتریج

  • از قرار دادن کارتریج جوهری و لیزری، در زیر نور آفتاب، سرمای بیش از حد و در رطوبت خودداری کنید.
  • خرید کارتریج سازگار با پرینتر را، از فروشگاه‌های معتبر آنلاین انجام دهید.
  • شارژ کارتریج را به افراد ماهر و متخصص در این زمینه بسپارید.
  • عدم استفاده از پرینتر جوهرافشان، باعث خشک شدن کارتریج درون پرینتر می‌شود.

به یاد داشته باشید، اگر پروسه شارژ کارتریج به دست افراد بی تجربه صورت بگیرد امکان پودر ریزی درون پرینتر و خرابی آن وجود دارد. پس برای جلوگیری از خرابی دستگاه، که می‌تواند به تعمیر پرینتر منجر شود، شارژ کارتریج را به متخصصین این زمینه بسپارید.

5/5 - (2 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
5/5 - (2 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com