شارژ کارتریج چیست؟ آشنایی با انواع کارتریج | پرینت فید شارژ کارتریج چیست؟ آشنایی با انواع کارتریج | پرینت فید

شارژ کارتریج چیست؟

افزودن به لیست مطالعه
2 آگوست 2020 | 757 بازدید 15 دقیقه زهرا میری

شارژ کارتریج چیست؟

پرینتر‌ها در مدل‌ها و قابلیت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند، هر کدام از این دستگاه‌ها بسته به قابلیتی که دارند، برای چاپ اسناد و مدارک از مواد مصرفی متفاوتی استفاده می‌کنند. این مواد مصرفی متفاوت کارتریج نام دارند، که بر حسب کارکرد پرینتر‌ها به دو دسته جوهری و لیزری تقسیم می‌شوند.

کارتریج چیست؟

اجازه دهید قبل از هر چیز شما را ابتدا، با مقوله کارتریج چیست آشنا کنیم. کارتریج منبع تامین رنگ پرینتر است، یعنی ماده‌ای که پرینتر برای چاپ اسناد و عکس به آن نیاز دارد، درون کارتریج قرار می‌گیرد. پرینتر شما جوهر افشان است یا لیزری؟ همانطور که اشاره کردیم، کارتریج‌ها بر حسب نوع پرینتری که استفاده می‌کنید به دو دسته لیزری و جوهری تقسیم می‌شوند.

اغلب افراد آماتور و تازه وارد در زمینه پرینتر، گمان می‌کنند که کارتریج چاپ اسناد و عکس‌ها را انجام می‌دهد و تفاوتی بین کارتریج و ماده درون آن قائل نیستند. در اولین قدم برای شناخت کارتریج و پروسه‌های مربوط به آن، بهتر است بدانید که این جوهر یا تونر درون کارتریج است، که باعث چاپ اسناد می‌شود.

آشنایی با کارتریج جوهری

همانطور که از اسم کارتریج جوهری پیدا است، این ماده برای پرینتر جوهر افشان به کار می‌رود. از نظر رنگ بندی کارتریج جوهری، به دو دسته کارتریج مشکی و یک کیت رنگی تقسیم می‌شود.کیت رنگی شامل سه رنگ اصلی آبی، زرد و قرمز است.

کارتریج‌های جوهری بسته به نوع و جنسی که ماده درون آن‌ها دارد، به دو دسته دای و پیگمنت تقسیم می‌شوند. در ادامه به معرفی هر یک از این کارتریج‌های جوهری می‌پردازیم.

تنها حدود ۵ درصد از کارتریج جوهری دای، از آب تشکیل شده است. به همین دلیل عکس‌ها و اشکال گرافیکی چاپ شده با این کارتریج، در برابر نور آفتاب مقاومتی نداشته و اگر در معرض یک قطره آب قرار بگیرند به سرعت خراب می‌شوند.

کارتریج پیگمنت، عکس‌ها را کمی تیره تر از حد معمول چاپ می‌کند. اگر پرینتر جوهری در خانه دارید و می‌خواهید عکس‌های خود را چاپ کنید بهتر است از کارتریج پیگمنت استفاده کنید. زیرا این کارتریج، مقاومت بسیار بالایی در برابر نور خورشید و آب دارد و کیفیت رنگ‌ها را بهتر نشان می‌دهد. با در نظر گرفتن تمامی این عوامل می‌توان نتیجه گرفت که، کارتریج پیگمنت قیمت بیشتری از کارتریج دای دارد. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که، کارتریج پیگمنت با مدل‌های مختلفی از پرینتر سازگاری دارد.

خرید کارتریج لیزری و کارتریج جوهری در پرینت فید
پرینت فید با دارا بودن انواع کارتریج لیزری و کارتریج جوهری با کیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. شما می‌توانید برای خرید کارتریج اچ پی، کارتریج کانن، کارتریج سامسونگ و... همراه با کیفیت بالا؛ تضمین بهترین قیمت و ۶ ما ضمانت، به لینک زیر مراجعه کنید:
خرید کارتریج
شارژ کارتریج چیست
کارتریج جوهری بسته به جنسی که دارد به دو دسته دای و پیگمنت تقسیم می‌شود

طرز کار کارتریج جوهری

برای اینکه به طرز کار کارتریج جوهری بپردازیم، ابتدا باید در مورد قطعات به کار رفته درون آن بدانیم. چیپست، کارتریج و جوهر از بخش‌های تشکیل دهنده کارتریج جوهری هستند. می‌توان چیپست را، یکی از اصلی‌ترین قطعات کارتریج دانست. این قطعه با اینکه یک تراشه بسیار ریز و کوچک بوده، اما عامل متصل کننده پرینتر با کارتریج محسوب می‌شود. علاوه بر آن پیام‌هایی که از پرینتر، مبنی بر رو به اتمام بودن کارتریج دریافت می‌کنید، به دلیل عملکرد این قطعه است. زیرا وظیفه دارد شما را از، میزان کارتریج باقی مانده درون دستگاه آگاه کند. بعد از نصب کارتریج درون دستگاه، اگر این پروسه به درستی انجام گرفته باشد دستور چاپ از سیستم به پرینتر رسیده و دستگاه آن را به کارتریج می‌رساند.

بعد از رسیدن دستور، کارتریج مشکی با سه کارتریج رنگی ترکیب می‌شوند. این پروسه بسیار زمان‌بر بوده و سرعت چاپ دستگاه را بسیار پایین می‌آورد. بعد از ترکیب کارتریج‌ها، جوهر وارد سوزن نازل شده و به هد که وظیفه پاشیدن قطرات ریز جوهر روی کاغذ را بر عهده دارد وارد می‌شوند. سپس هد کاغذ را به داخل دستگاه کشیده و عمل چاپ را انجام می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه

نکته‌ای که همواره باید در زمان خرید و استفاده از کارتریج جوهری بدانید این است که، بعد از باز کردن پلمپ کارتریج باید به سرعت از آن استفاده کنید. اگر از کارتریج جوهری برای یک دوره طولانی استفاده نکنید، جوهر درون آن خشک و بلا استفاده خواهد شد. بنابراین وقتی بعد از مدت‌ها، پرینتر را روشن کرده تا از آن استفاده کنید متوجه خواهید شد پرینتر پرینت نمی‌گیرد. در این صورت ممکن است برای تعمیر پرینتر اقدام کنید.

کارتریج جوهری
اگر برای یک دوره طولانی از پرینتر استفاده نکنید، دست آخر با کارتریج خشک شده و نازل‌های گرفته شده روبرو خواهید شد

کارتریج تونر چگونه کار می‌کند؟

ماده مصرفی پرینتر لیزری به صورت پودری فشرده شده، درون کارتریج قرار دارد. این پودر یا تونر از پلی استر، رزین، پودر کربن و اکسید آهن ساخته شده است. هر چقدر که این پودر ریز‌تر و کوچک‌تر باشد، خبر از بالا بودن کیفیت تونر می‌دهد.

کارتریج تونر نیز، از بخش‌ها و اجزا‌های مختلفی مانند چیپست، کارتریج، تونر و درام ساخته شده است. در بخش‌های قبلی در مورد چیپست و کارتریج توضیح دادیم، اکنون باید در مورد درام بدانیم. این قطعه که تنها در کارتریج پرینتر لیزری یافت می‌شود، وظیفه انتقال تصاویر روی کاغذ را دارد. این میله‌ی استوانه‌ای آبی رنگ، به دو دسته جدا و متصل به کارتریج تقسیم می‌شود. درام‌های جدا از کارتریج، از عمر بیشتری برخوردار هستند، زیرا بعد از سه الی چهار بار شارژ کارتریج نیاز به تعویض دارند. اما تعویض درام‌های متصل به کارتریج، بعد از دو بار شارژ قطعه اتفاق می‌افتد.

نکته‌ای که همواره باید در مورد درام به خاطر داشته باشید این است که، بعد از اولین شارژ کارتریج اصلی و عوض شدن تونر باید درام را نیز تعویض کنید. زیرا درام اورجینال با تونر جدید، سازگاری ندارد. درام قبل از اینکه مورد استفاده قرار بگیرد، ظاهری براق و بدون خط و خش دارد اما بعد از استفاده این قطعه، دیگر صاف نبوده و خط و خش‌های زیادی روی آن می‌افتد. این خط و خش‌ها تونر را به خود جذب کرده و باعث افتادن، لکه‌های بزرگ سیاه رنگ روی برگه پرینت شده می‌شوند و کیفیت پرینت را بسیار پایین می‌آورند.

اما این قطعات در کنار هم، چگونه پروسه چاپ را در پرینتر لیزری انجام می‌دهند؟ تونر و درام نقشی اساسی را در این پروسه ایفا می‌کنند، با ابتدا درام و سپس تونر داغ می‌شوند. سپس کارتریج، تونر را روی درام داغ شده می‌ریزد و تونر به دلیل جنس خاصی که دارد تنها جدب نقاط با بار منفی درام می‌شود. همزمان کاغذ نیز از روی درام در حال چرخش رد و باردار می‌شود و تونر را به سمت خود می‌کشد.

کارتریج تونر
کارتریج‌های تونر از ظرفیت و عمر بیشتری به نسبت کارتریج‌های جوهری برخوردار هستند

شارژ کارتریج جوهر افشان

اکنون که در مورد کارتریج جوهری، اطلاعات لازم را کسب کرده‌اید بهتر است در مورد شارژ کارتریج جوهری نیز بدانید. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که کارتریج جوهری، قابلیت شارژ ندارد. باید بگوئیم که این فکر درست نیست و کارتریج جوهری نیز، مانند کارتریج تونر قابلیت شارژ دارد.

اما اکثر متخصصان این عرصه، شارژ کارتریج جوهرافشان را توصیه نمی‌کنند. زیرا این پروسه بسیار سخت بوده و یک حرکت اشتباه باعث سوراخ شدن مخزن جوهر و در نهایت موجب نشت جوهر درون پرینتر شده و باعث خرابی هد دستگاه و آسیب‌های سخت افزاری می‌شود. اما اگر قصد دارید شارژ کارتریج جوهری را خودتان انجام دهید، می‌توانید کیت مخصوص آن را از مغازه‌ها و فروشگاه‌های مخصوص خریداری کنید.

اغلب کاربران در هنگام خرید پرینتر، تنها به قیمت دستگاه توجه می‌کنند و عوامل دیگر مانند هزینه خرید ملزومات مصرفی و حجم کار را در نظر نمی‌گیرند.

اگر قصد خرید پرینتر دارید، تا به حال متوجه اختلاف قیمت پرینتر لیزری و جوهری شده‌اید. پرینتر‌های جوهری قیمت خرید بسیار پایینی دارند و همین عامل موجب می‌شود اغلب افراد پرینتر‌های جوهری را به لیزری ترجیح دهند. اما باید بدانید این قیمت پایین، شامل هزینه خرید کارتریج و دیگر مواد مصرفی پرینتر جوهری نمی‌شود. زیرا قیمت خرید هر کارتریج جوهری، به طور تقریبی در حدود یک چهارم قیمت خرید پرینتر است. نکته دیگر اینکه کارتریج جوهری، به نسبت کارتریج لیزری از طول عمر و ظرفیت کمتری برخوردار است و زود تمام می‌شود. به عبارت دیگر شرکت‌هایی با حجم کاری بالا، باید در هر ماه برای خرید کارتریج جوهری در حدود یک چهارم قیمت خرید پرینتر هزینه کنند. پس برای خرید پرینتر تنها هزینه خرید آن را در نظر نگیرید و نکات دیگر مانند حجم کاری، ظرفیت و قیمت کارتریج را نیز در نظر بگیرید.

شارژ کارتریج جوهری
کارتریج جوهری هزینه خرید بیشتری به نسبت کارتریج تونر دارد

آشنایی با کارتریج اصل و طرح

هنگامی که کارتریج پرینتر شما تمام می‌شود، دو راه برای استفاده دوباره از پرینتر دارید. خرید کارتریج جدید و تعویض آن با کارتریج قدیمی و راه دوم شارژ کارتریج است. اگر قصد خرید کارتریج را دارید، باید کارتریجی را انتخاب کنید که سازگار با پرینتر باشد. خوشبختانه این منبع تامین رنگ، در دو دسته کارتریج اصل و طرح به بازار عرضه می‌شود و شما می‌توانید بسته به نیاز و بودجه‌ای که دارید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

کارتریج‌های اصل، ساخته کمپانی سازنده پرینتر بوده و قیمت و کیفیت بالایی دارند. اگر کارتریج‌های اصل را برای پرینتر انتخاب کنید، می‌توانید پانزده الی سی بار آن‌ها را شارژ کنید. اما همانطور که اشاره کردیم کارتریج‌های اصل قیمت بسیار بالایی دارند، برای همین اغلب کاربران خرید کارتریج‌های طرح را ترجیح می‌دهند. شما می‌توانید خرید کارتریج اصل را از فروشگاه‌های آنلاین معتبر انجام دهید.

کارتریج‌های طرح از نظر کیفیت با کارتریج‌های اصل برابری می‌کنند، اما از نظر قیمت بسیار پایین تر از آن‌ها هستند. شما می‌توانید کارتریج‌های طرح را حداکثر تا دوازده بار شارژ کنید. به یاد داشته باشید بعد از هر بار شارژ کارتریج، به طور کلی کمی از کیفیت پرینت کاسته خواهد شد.

شارژ کارتریج
با اتمام کارتریج، شما دو راه برای تمدید آن دارید، خرید کارتریج اصل یا طرح یا شارژ کارتریج

راه دومی که از آن برای استفاده دوباره از پرینتر صحبت کردیم، شارژ کارتریج است. همانطور که اشاره کردیم، به دلیل آسیب‌های سخت افزاری، شارژ کارتریج جوهری توصیه نمی‌شود، اما این قانون شامل کارتریج لیزری نمی‌شود.

اغلب کاربران پرینتر‌های لیزری، ترجیح می‌دهند که به جای خرید کارتریج اصل و طرح، شارژ کارتریج را انجام دهند چرا؟ زیرا این پروسه بسیار کم هزینه تر از خرید کارتریج است.

اگر پرینتر لیزری رنگی دارید، باید بدانید شارژ کارتریج پرینتر شما کمی گران‌تر از پرینتر لیزری تک رنگ خواهد بود. واضح است که این مسئله به دلیل نوع تونر به کار رفته است. هنگامی که شما درخواست خود را برای شارژ کارتریج ثبت می‌کنید، متخصص این قطعه را به خوبی از نظر می‌گذراند و برخی از بخش‌های آن یعنی چیپست و درام را بررسی می‌کند. این بررسی به این دلیل است که ببیند آیا قطعات گفته شده، نیازی به تعویض دارند یا خیر. برای رسیدن به این هدف، فقط کافیست آن‌ها را از نظر ظاهری بررسی کند. درامی که نیاز به تعویض دارد، روی خود خط و خش فراوان دارد، چیپست نیز کمی دچار سوختگی است. بنابراین اغلب متخصصان این زمینه، تصمیم می‌گیرند که در زمان تعویض و یا شارژ کارتریج، چیپست را نیز تعویض کنند. اگر این پروسه صورت نگیرد، ممکن است حتی بعد از تعویض و یا شارژ کارتریج، پرینتر پرینت نگیرد.

نگران بالا رفتن هزینه‌ها بابت تعویض قطعات نباشید، زیرا حتی بعد از تعویض این قطعات هزینه شارژ کارتریج بسیار کمتر از هزینه خرید کارتریج خواهد شد.

شارژ کارتریج لیزری
شارژ کارتریج لیزری

 

متخصص در هنگام شارژ کارتریج چیپست و درام کارتریج را به خوبی بررسی می‌کند

درست است که شارژ کارتریج هزینه بسیار کمتری از، خرید کارتریج نو دارد اما باید بدانید بعد از هر شارژ کارتریج ظرفیت آن نیز کاهش می‌یابد. همچنین ممکن است متوجه افت کیفیت پرینت، بعد از شارژ کارتریج شوید. این عامل به تونر شما ارتباط دارد، ممکن است کیفیت و یا حتی میزان آن در کارتریج بسیار پایین باشد.

هرگاه که پرینتر شما نیاز به شارژ و تعویض کارتریج داشته باشد، دستگاه با دادن آلارم و اخطار‌هایی شما را از این موضوع آگاه خواهد کرد. با دیدن این آلارم‌ها بهتر است هرچه زودتر، برای تعویض و یا شارژ کارتریج اقدام کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
5/5 - (1 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com