بهترین راهنمای رفع مشکلات دستگاه کپی؛علت هر کدام از مشکلات دستگاه کپی چیست؟ | پرینت فید بهترین راهنمای رفع مشکلات دستگاه کپی؛علت هر کدام از مشکلات دستگاه کپی چیست؟ | پرینت فید

آموزش کامل رفع مشکلات دستگاه کپی

افزودن به لیست مطالعه
3 سپتامبر 2020 | 4.3K بازدید 5 دقیقه بنفشه اسمعیل زاده

مشکلات دستگاه کپی

دستگاه‌های کپی یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها و … هستند. این دستگاه‌ها نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره ما ایفا می‌کنند. اما از آنجایی که دستگاه‌های کپی یک وسیله مصرفی به حساب می‌آیند، در طی بازه زمانی بلند مدت ممکن است دچار مشکلاتی نیز بشوند. اگر در زمانی که به دستگاه نیاز فوری دارید دستگاه خراب باشد، چه می‌کنید؟ قبل از تماس با کارشناس تعمیر دستگاه کپی در این مقاله با پرینت‌فید همراه باشید تا به بررسی مشکلات دستگاه کپی و راه حل آنها بپردازیم.

علت صدا دادن دستگاه کپی

اگر در جایی کار می‌کنید که یک دستگاه کپی در آنجا قرار گرفته و به صورت مدام از آن استفاده می‌شود، ممکن است متوجه صدا دادن دستگاه کپی شوید. گاهی این صدا به قدری آزار دهنده است که شما را کلافه می‌کند و باعث می‌شود تا به دنبال علت صدا دادن دستگاه کپی و راه حلی برای رفع آن بگردید.

دستگاه کپی به دلایل زیر ایجاد صدا می‌کند.

  • مشکل در یونیت درایو، ناشی از شکسته شدن چرخ دنده‌‌های درایو
  • مشکل در یونیت درام به علت کشیده شدن بیلد بر روی درام
  • مشکل در یونیت کاغذکش بعد از خرابی سنولوئید
  • مشکل در کارتریج به دلیل نصب نشدن درست آن در جای خود و یا تمام شدن شارژ کارتریج
  • مشکل در فیوزینگ به علت خرابی چرخ دنده فیوزینگ و غلطک‌های آن

راه حل های برطرف کردن مشکل صدا دادن دستگاه کپی

  1. کارتریج دستگاه را شارژ کنید.
  2. بعد از بررسی دستگاه در صورتی که مشکل در قطعات باشد، قطعه معیوب را تعویض یا تعمیر کنید.
  3. چرخ دنده‌ها را روغن و یاگریس کاری کنید.
تعمیرکار دستگاه کپی
وجود مشکل در دستگاه کپی، در زمانی که به این دستگاه نیاز دارید، دردسرهای زیادی برایتان خواهد داشت.

علت سفید گرفتن دستگاه کپی

از دیگر مشکلات دستگاه کپی، گرفتن کپی سفید است. در واقع روی برگه عمل کپی انجام نمی‌شود. برای حل این مشکل بررسی کنید که دستور کپی به دستگاه درست ارسال می‌شود یا خیر. در این راستا به حالت‌های پیش فرض دستگاه و نامش توجه کنید. شاید هم مشکل از اتصالات دستگاه باشد، نگاه کنید که آیا کابل کشی‌ها به درستی انجام شده یا نه؟ تنطیمات اصلی دستگاه را نیز بررسی کنید و در صورت استفاده از شیشه exposure ، توجه کنید که آن را در پایین و اگر از ADF استفاده می‌‌کنید، باید آن را در قسمت بالا قرار دهید. در انتها برای رفع ایراد سفید گرفتن دستگاه کپی آن را دوباره را اندازی کنید.

فروشگاه آنلاین کارتریج
مشکل سفید گرفتن دستگاه کپی ناشی از اشتباه قرار دادن شیشه استفاده شده در دستگاه باشد.

علت سایه انداختن دستگاه کپی

در کپی‌های سیاه و سفید از نوشته‌ها، وضوح تصاویر اهمیت بالایی دارد و در صورت وجود سایه و یا خطوط در برگه، خوانایی از بین می‌رود. اگر بعد از گرفتن کپی متوجه شدید کپی‌ها بی کیفیت هستند و یا شاهد سایه انداختن دستگاه کپی بودید:

  1. درب دستگاه کپی را باز و بررسی کنید که به جز برگه‌ای که تصمیم به کپی از آن را دارید، چیز دیگری در این قسمت وجود ندارد.
  2. سپس شیشه دستگاه کپی را با یک پارچه نرم و کمی مرطوب پاک کنید تا اگر لک و یا گردوغباری روی آن وجود دارد از بین برود.
  3. سپس از خود شیشه یک کپی بگیرید.
  4. اگر مشکل برطرف شد که جای نگرانی نیست به ادامه کپی گرفتن خود بپردازید اما اگر همچنان شاهد خطوط و سایه انداختن دستگاه کپی بودید. می‌تواند مشکل در درام دستگاه و یا تونر کارتریج باشد.
  5. تونر کارتریج را برای مطمئن شدن از عدم وجود ماده خارجی و یا ترک روی آن بررسی کنید. در صورتی که مشکلی را مشاهده کردید نیاز است کارتریج و یا درام تعویض شود.
خرید کارتریج لیزری و کارتریج جوهری در پرینت فید
پرینت فید با دارا بودن انواع کارتریج لیزری و کارتریج جوهری با کیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. شما می‌توانید برای خرید کارتریج اچ پی، کارتریج کانن، کارتریج سامسونگ و... همراه با کیفیت بالا؛ تضمین بهترین قیمت و ۶ ما ضمانت، به لینک زیر مراجعه کنید:
خرید کارتریج

علت سیاه شدن برگه هنگام کپی

در انتشارات دانشگاه منتظر کپی کردن جزوه‌هایی هستید که به زحمت از همکلاسی‌های خود قرض گرفته‌اید، اما هرچه کپی می‌گیرید، برگه‌ها سیاه کپی می‌شوند، قبل از فکر کردن به اینکه این نتیجه عقوبت الهی و تنبلی کردن در کلاس است و زمان کمی برای تحویل دادن جزوات همکلاسی‌های خود دارید.

  1. از مسئول انتشارات بخواهید که دستگاه کپی را خاموش کند.
  2. در این مرحله نیاز است که درام دستگاه کپی پاک شود.
  3. دقت کنید که تونر کارتریج نریخته باشد. درغیر اینصورت آن را تمیز و یا کارتریج جدیدی نصب کنید. (اغلب مکان‌هایی که استفاده زیادی از دستگاه کپی دارند، همیشه چند کارتریج اضافی، برای این مواقع خریداری می‌کنند، پس نگران نباشید.)
  4. اگر باز هم با مشکل سیاه چاپ کردن دستگاه کپی مواجه شدید درام نیاز به تعویض دارد.
خرید کارتریج باکیفیت
ریختن تونر کارتریج باعث سیاه شدن برگه هنگام کپی می‌شود.

کاغذ در دستگاه کپی گیر می کند

اغلب افرادی که به صورت مستمر با دستگاه کپی سروکار دارند با مشکل گیر کردن کاغذ در دستگاه کپی روبرو شده‌اند. اگر موقع قرار دادن کاغذ در دستگاه کپی عجله دارید و یا از کاغذ با سایز نامناسب استفاده کنید، ممکن است به دلیل درست قرار نگرفتن کاغذ در درون دستگاه کپی کاغذ در آن گیر کند. همچنین اگر تنظیمات دستگاه کپی، بهم بریزد نیز به این مشکل بر می‌خورید.

برای رفع مشکل گیر کردن کاغذ در دستگاه کپی مراحل زیر را طی کنید:

  1. کاغذ گیر کرده را به صورت دستی خارج کنید.
  2. سایر برگه‌ها را قبل از کپی به صورت مرتب جایگذاری کنید.
  3. توجه کنید که ابعاد برگه‌های درون دستگاه مناسب باشند.
  4. در نهایت تنظیمات دستگاه را بررسی کنید.
  5. یک مورد دیگر که بهتر است از قلم نیافتد این است که گاهی تمام این مشکلات ناشی از نشستن گردوغبار روی دستگاه است، سعی کنید تمیز کردن و گردگیری دستگاه کپی را به صورت دوره‌ای انجام دهید.
تعمیرات دستگاه کپی
کاغذ گیر کرده در دستگاه کپی را باید به صورت دستی خارج کنید.

علت کمرنگ چاپ کردن دستگاه کپی

مشکل کمرنگ چاپ کردن دستگاه کپی، بعد از استفاده طولانی مدت از دستگاه، اغلب مشاهده می‌شود ولی یافتن علت آن و رفع مشکل، کار سختی نیست.

موارد زیر از علت‌های چاپ کم رنگ با دستگاه کپی، شمرده می‌شوند:

  • مشکل کارتریج دستگاه کپی
  • پودر تونر در دستگاه کپی
  • قطعه درام دستگاه
  • تمیز نبودن بلیدمگنت و مگنت
  • تمیز نبودن قطعات داخلی دستگاه کپی
  • مناسب نبودن کاغذ استفاده شده
پیشنهاد مطالعه
 

قبل از تماس با کارشناس تعمیر دستگاه کپی می‌توانید موارد بالا را بررسی و در صورت امکان با راهکارهایی که در ادامه مطرح می‌کنیم، رفع کنید.

  1. هنگامی که میزان پودر تونر دستگاه کپی کم باشد و یا کیفیت لازم را نداشته باشد، برگه‌های چاپ شده در آن کمرنگ خواهند بود، برای رفع آن کارتریج تونر را تعویض کنید.
  2. بخش‌های داخلی دستگاه را برای رفع وجود کم رنگی در برخی از قسمت‌های چاپ شده تمیز کنید.
  3. برای چاپ از کاغذ مناسبی که زیادی زبر نیست و رطوبت مناسبی دارد، استفاده کنید.
  4. تنظیمات وضوح چاپ در دستگاه را بررسی کنید و حالت صرفه جویی را غیرفعال کنید.
فروشگاه آنلاین کارتریج
برای رفع مشکل کم رنگ چاپ کردن دستگاه تنظیمات دستگاه کپی را بررسی کنید.

مشکل فیوزینگ دستگاه کپی

تا به حال بلافاصله بعد از خروج کاغذ از دستگاه کپی آن را در دست گرفته‌اید؟ اگر پاسخ شما بله است، حتما متوجه داغی کاغذ شده‌اید. قطعه فیوزینگ با دارا بودن هات رول و پرس رول باعث تصویب رنگ روی کاغذ می‌شود.

در صورتی که که این قطعه به درستی کار نکند، برگه خروجی دارای تصاویر بی‌کیفیت و دارای خطوط مختلف روی خود خواهد بود.

اگر روی کاغذ خطوط اضافی را مشاهده کردید، زمان تعویض دستگاه فیوزینگ فرا رسیده‌است. از آنجایی که تعمیر این قطعه نیاز به تخصص و مهارت کافی دارد بهتر است این کار را به یک کارشناس تعمیر ماهر بسپارید تا از آسیب به دستگاه خود جلوگیری کنید.

دستگاه کپی کاغذ را مچاله و چروک می‌کند

اگر کاغذ از دستگاه کپی به صورت مچاله و چروک خارج می‌شود، مشکل می‌تواند از فرسودگی فیدر باشد و یا رول‌هایی که وظیفه هدایت برگه به بیرون را دارند، در جای خود جابجا و یا از آن خارج شده باشند.

دلایل دیگری که باعث پلیسه شدن کاغذ در دستگاه کپی می‌شوند، ممکن است ناشی از وجود رطوبت در قسمت فیدر دستگاه و حتی حاصل مشکلات فیوزینگ دستگاه کپی باشد.

برای تعمیر و رفع مشکل مچاله و چروک شدن کاغذ در دستگاه کپی، در صورتی که مهارت فنی لازم را دارید، فیدر دستگاه و فیوزینگ آن را بررسی و در صورت نیاز قسمتی که مشکل دارد را عوض کنید.

فروشگاه آنلاین کارتریج
در صورتی که برگه‌های خروجی از دستگاه کپی، صاف نیستند، فیدر را بررسی کنید.

دستگاه کپی روشن است اما کار نمی کند

کار نکردن دستگاه کپی بعد از روشن کردن آن، شما را نگران کرده و برایتان دردسرهای زیادی ایجاد خواهد کرد. با پرینت‌فید همراه باشید تا دلایل و راهکار حل این مشکل را بیابیم.

از دلایلی که اغلب بعد از بررسی مشکل کار نکردن دستگاه کپی با وجود روشن بودن دستگاه، متوجه آن می‌شویم، شامل موارد زیر هستند:

  • مشکل در اتصالات دستگاه کپی

راه حل: کابل و سایر اتصالات دستگاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ کدام دچار پارگی و پوسیدگی نشده  و به جای درست متصل باشند. اگر مشکلی را روی اتصالات دیدید، اقدام به تعویض آن کنید تا دستگاه عملکرد درستی داشته باشد.

  • خالی بودن کارتریج دستگاه

راه حل: خالی بودن مواد درون دستگاه کارتریج باعث توقف دستگاه خواهد شد، در واقع دستگاه وقتی نتواند چیزی را چاپ کند، کار هم نخواهد کرد. برای رفع آن کافی است فقط کارتریج دستگاه کپی را شارژ کنید.

  • خرابی قطعه فیوزینگ

راه حل: قطعه فیوزینگ از قطعات اصلی دستگاه کپی به حساب می‌آید. خرابی این قطعه عملکرد دستگاه را مختل میکند. اگر متوجه خرابی آن شدید، نیاز است آن را تعمیر و یا تعویض کنید.

  • خرابی برد دستگاه

راه حل: برد دستگاه مسئول ارسال دستورات لازم به بخش‌های مختلف دستگاه کپی است، خرابی آن باعث کار نکردن دستگاه کپی هنگام روشن بودن آن می‌شود، تعمیر و تعویض این قطعه نیاز به مهارت و تخصص دارد. پیشنهاد می‌کنیم این کار را به یک متخصص تعمیر دستگاه کپی بسپارید.

  • وجود ولتاژ بالا در دستگاه کپی

راه حل: ولتاژ بالا باعث آسیب به قطعات دستگاه و یا سوختن آن‌ها ایجاد می‌شود، سعی کنید دستگاه را به صورت مستقیم به پریز برق متصل نکنید و از یک محافظ برق با کیفیت و قوی استفاده کنید.

  • خرابی لیزر دستگاه کپی

راه حل: اگر از دستگاه فتوکپی لیزری استفاده می‌کنید، وجود مشکل در لیزر و قطعات آن دستگاه را از کار می‌اندازد. توجه کنید که این قطعات نیز نیازمند بررسی و تعمیر تخصصی هستند. اگر مهارت کافی ندارید، از انجام آن خودداری کنید.

  • نبود برگه در مخزن برگه دستگاه کپی

راه حل: اگر برگه‌ای در دستگاه کپی وجود نداشته باشد، گرفتن کپی غیرممکن می‌شود و در نتیجه دستگاه کپی کار نمی‌کند. قبل از هر چیز از وجود برگه‌های مناسب در مخزن برگه دستگاه مطمئن شوید.

فروشگاه کارتریج باکیفیت
برای تعمیر برد از یک کارشناس تعمیر دستگاه کپی کمک بگیرید.

امیدواریم مقاله بالا شما را در عیب یابی مشکلات دستگاه کپی یاری دهد. اگر به مشکل دیگری نیز برخورد کرده‌اید آن را در بخش نظرات مطرح کنید. تیم پرینت‌فید سعی می‌کند خیلی سریع، علت و راه حل مشکل را پاسخ دهد.

2.5/5 - (2 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
2.5/5 - (2 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com