دلیل روشن یا تیره شدن کپی چیست؟ مراحل تنظیم رنگ دستگاه کپی | وبلاگ پرینت فید دلیل روشن یا تیره شدن کپی چیست؟ مراحل تنظیم رنگ دستگاه کپی | وبلاگ پرینت فید

آموزش کامل و مرحله به مرحله تنظیم رنگ دستگاه کپی

افزودن به لیست مطالعه
1 دسامبر 2019 | 8.8K بازدید 6 دقیقه بنفشه اسمعیل زاده

مراحل تنظیم رنگ دستگاه کپی

دستگاه‌های کپی امروزه یکی از پرکاربردترین تجهیزاتی هستند که در بسیاری از ادرات، شرکت‌‌ها، دفترخانه‌‌های چاپ و تکثیر و ارگان‌‌های خاص، سازمان‌‌ها و حتی منازل استفاده می‌‌شوند. با وجود این که استفاده از دستگاه کپی بسیاری از مشکلات انسان را برطرف کرده است و سبب راحتی انجام کارهای مربوط به چاپ و تکثیر شده است، ولی با این حال، مشکلات دستگاه کپی کم نیستند، که در بسیاری از مواقع برای افراد مختلف ایجاد می‌‌شوند.

علی‌رغم این که دستگاه کپی از عمر بالایی برخوردار است، ولی با گذشت زمان و استفاده مکرر از آن می‌‌تواند سبب ایجاد مشکلاتی شود. نداشتن اطلاعات کافی در زمینه سخت افزار و نرم افزار دستگاه کپی سبب شده که بسیاری از کاربران و استفاده کنندگان از آن نتوانند، مشکلات دستگاه کپی را برطرف کنند. برخی از مشکلات مربوط به دستگاه کپی به دلیل تنظیم نبودن رنگ دستگاه به وجود می‌آید. پرینت‌فید در این مقاله تلاش دارد آموزش تنظیم رنگ دستگاه کپی را در اختیار شما قرار دهد.

تنظیم نبودن رنگ دستگاه کپی باعث چه مشکلاتی می‌شود؟

مشکلاتی همچون مشکل تیره یا کم رنگ شدن کپی اغلب به دلیل تنظیم نبودن رنگ دستگاه کپی به وجود می‌آید. که می‌توان با عیب یابی درست و انجام تنظیمات مربوط به رنگ دستگاه کپی، آن را رفع کرد.

روشن یا تیره شدن کپی اغلب به دو دلیل زیر رخ می‌دهد:

  • تنظیم اشتباه و یا دستکاری تنظیمات قبلی دستگاه کپی
  • بهم ریختگی توزان کنترل تراکم
رفع مشکل تیره یا کم رنگ شدن کپی
تنظیم نبودن رنگ دستگاه باعث بهم ریختگی در میزان روشنایی و کاهش کیفیت کپی می‌شود.

تنظیم اشتباه و یا دستکاری تنظیمات قبلی چه تاثیری بر تیره یا روشن شدن کپی دارد؟

در بسیاری از مواقع استفاده کنندگان و کاربران دستگاه کپی بدون داشتن اطلاعات کافی اقدام به تنظیم کردن دستگاه برای کپی می کنند، که با تغییر مشخصات و تنطیمات آن سبب می‌‌شود، که کپی گرفته شده روشن‌تر و یا تیره‌تر شود. از این رو، باید به این نکته توجه داشت، که در صورت عدم آگاهی از تنظیمات دستگاه کپی، از دست زدن و تغییر دادن تنطیمات آن خودداری باید کرد.

برای رفع این مشکل می‌‌توانید به صفحه تنظیمات دستگاه مراجعه کرده و تنظیمات دستگاه را روی حالت پیش فرض قرار دهید. با قرار دادن تنظیمات دستگاه در حالت پیش فرض به احتمال زیاد، مشکل برطرف می‌‌شود. چرا که اشتباه تنظیم کردن دستگاه و یا دستکاری در تنظیمات قبلی دستگاه کپی سبب می‌‌شود که تعادل کنترل کپی از بین برود و در نتیجه سبب روشن و یا تیره شدن کپی شود. علاوه بر این که برای رفع این مشکل می توانید تنظیمات را به حالت پیش فرض تغییر دهید، یا اقدام به ریست کردن دستگاه کنید. با ریست کردن تنظیمات، اشتباهات رخ داده در تنظیم دستگاه از بین می‌‌رود. ولی اگر مشکل به این طریق برطرف نشد، در آن صورت علت چیز دیگری است.

خرید کارتریج اصل و طرح
راحت ترین راه برای رفع مشکلات دستگاه کپی ریست کردن تنظیمات است.
پیشنهاد مطالعه

بی توجهی به توزان کنترل تراکم در دستگاه کپی سبب چه چیزی می‌ شود؟

بی توجهی به کنترل چگالی سبب می‌‌شود که صفحات کپی گرفته شده تیره و یا روشن باشند. برای این که بتوانید این مشکل را برطرف کنید، ابتدا باید علت‌‌یابی را به درستی انجام دهید و درصورتی که روشن یا تیره شدن کپی به دلیل عدم تعادل در سطوح تراکم چگالی باشد، در این صورت بهترین راه تنظیم دوباره سطوح تراکم است تا مشکل تیره یا روشن شدن کپی برطرف شود. در تراکم بسیار اندک، تصویر و کپی‌های گرفته شده بسیار روشن می شوند، و یا در تراکم بسیار زیاد، کپی‌‌ها تیره می‌‌شوند. از این رو، تراکم را به‌صورت دستی تنظیم کنید و آن را برحسب این که باید روشن و یا تیره شود، تغییر دهید. اما اگر در این مورد شک و تردید دارید و نمی‌‌دانید که تراکم را باید به چه میزانی تنظیم کنید، در این صورت بهتر است از تراکم خودکار استفاده کنید، که در بسیاری از مواقع مناسب است و به برطرف شدن مشکل کمک می‌‌کند.

علت روشن یا تیره شدن کپی
تراکم خودکار میزان تراکم استانداردی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

تنظیم رنگ دستگاه کپی شامل چه مراحلی است؟

باید گفت که در بیشتر مواقع دلیل مشکل در کپی، بهم ریختگی تنظیمات رنگ دستگاه کپی است که سبب تیره یا روشن شدن کپی‌ها و بر هم زدن تعادل و تناسب در برگه‌‌های کپی شده می‌شود. بهم ریختگی تنظیمات رنگ ناشی از تغییر سهوی و یا اختیاری تنظیمات رنگ دستگاه کپی است. در نتیجه این عمل، کپی‌‌های نامرغوب و ناسالم ایجاد می‌‌شود.

 برای اصلاح تنظیمات رنگ دستگاه کپی لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  1. گزینه منو (Menu) که روی دستگاه کپی است، را فشار دهید.
  2. روی دکمه‌‌های بالا (Up) و یا پایین (Down) که در صفحه نمایش دستگاه کپی دیده می‌‌شود ok کنید، تا صفحه نمایش نشان داده شود.
  3. دکمه جهت‌دار بالا و پایین را برای نمایش صفحه Quality فشار دهید و ok کنید.
  4. گزینه‌‌ای که می‌‌خواهید برای رفع این مشکل انجام دهید، را انتخاب و ok کنید. گزینه انتخابی می‌‌توان متن و یا سایر گزینه‌‌ها باشد.
  5. سپس دکمه جهت‌دار بالا و پایین را برای نمایش صفحه Brightness فشار دهید و ok کنید.
  6. اگر می‌‌خواهید کپی روشن‌تر شود در صفحه Brightness، روی کلید سمت راست ضربه زده و Ok کنید. ولی اگر می‌خواهید کپی تیره‌تر شود، روی کلید سمت چپ ضربه زده و ok کنید.
  7. می‌‌توانید دکمه جهت‌دار بالا و پایین را برای نمایش صفحه Contrast فشار دهید و ok کنید.
  8. برای تنظیم Contrast دستگاه کپی به یکی از دو روش گفته شده عمل کنید، برای این که کپی را شفاف‌‌تر و واضح‌تر کنید، دکمه سمت راست را فشار دهید و ok کنید. و برای این که کپی را بیشتر تیره‌‌ کنید، روی دکمه سمت چپ ضربه زده و ok کنید.
  9. با طی کردن این مراحل می‌‌توان گفت که تنظیمات دستگاه کپی درست شده است و حال تلاش کنید که دوباره کپی بگیرید.

اگر با انجام این تغییرات در تنظیمات دستگاه هنوز مشکل به قوت خود باقی بود، در این صورت می‌‌توانید سند را روی شیشه اسکنر دستگاه قرار دهید و یک فضایی را در گوشه سمت چپ خالی بگذارید.

آموزش تنظیم رنگ دستگاه کپی
از آموزش تنظیم رنگ دستگاه کپی برای رفع مشکل تیره و یا روشن شدن کپی‌ها استفاده کنید.

انتخاب رنگ و تنظیم سطح رنگ چگونه انجام می‌شود؟

در بیشتر دستگاه‌‌های کپی، وارد شدن به تنظیمات رنگ، از طریق کنترل پنل انجام می‌‌شود که در این بخش کاربر می‌‌تواند کیفیت رنگ را از نرمال یا پایین به بالا ارتقاء دهد. برای درست کردن تنظیمات مربوط به رنگ دستگاه کپی در بیشتر موارد در دستگاه‌های مختلف می‌‌توانید از مسیر زیر اقدام کنید.

Copy > other setting > Color Balance > انتخاب رنگ و تنظیم سطح رنگ >Apply.

پیشنهاد مطالعه

آموزش مراحل تنظیم تراکم رنگ در دستگاه کپی

اگر یک متن کپی شده در یک صفحه بیش از حد روشن و یا تاریک باشد، برای برطرف کردن آن می‌‌توانید اقدام به تنظیم تراکم کنید. می‌‌توانید به روش‌‌های مختلفی تراکم دستگاه کپی را تنظیم کنید. به‌عنوان مثال برای تنظیم تراکم دستگاه کپی Canon به‌صورت زیر می‌‌توانید عمل کنید.

Top > Copying > Various Copy Settings > Adjusting Density

با مراجعه به مسیر گفته شده می‌‌توانید به صفحه تنظیم تراکم (Adjusting Density) دستگاه کپی دسترسی داشته باشید. با این حال نکته‌‌ای که باید در نظر داشته باشید، مربوط به کپی کردن روی صفحات نازک، صفحه روزنامه و تصاویر مشابه است که در این صورت نمی‌‌توان تنظیمات تراکم را به‌خوبی مشاهده کرد.

فروشگاه آنلاین کارتریج در تهران
برای مشاهده تنظیمات تراکم بر روی یک برگه سفید ضخیم کپی بگیرید.

چگونه تراکم رنگ را در دستگاه کپی کم و زیاد کنیم؟

  1. با وارد شدن به صفحه تنظیمات تراکم ابتدا روی دکمه کپی فشار دهید،
  2. بعد دکمه تراکم را فشار دهید.
  3. سپس روی تنظیم تراکم (Adjust the density) ضربه بزنید تا پنجره‌‌ای مانند پنجره زیر رویت شود.
    آموزش تنظیم تراکم رنگ دستگاه کپی

     

    در density تنظیمات مربوط به تراکم را می‌توان اعمال کرد.
  4.  در این قسمت می‌‌توانید تراکم دستگاه کپی را کم و زیاد کنید.
  5. برای افزایش تراکم دستگاه می‌‌توانید روی علامت مثبت و یا به سمت حرف B که در تصویر مشاهده می کنید، نشانگر را بکشید و بر عکس برای کاهش تراکم می‌‌توانید نشانگر را به سمت علامت منفی و یا حرف a انگلیسی بکشید.
  6. بعد از انجام تنظیمات مورد نظر روی کلمه اپلای (Apply) کلیک کنید، تا تنظیمات انجام داده شده ذخیره شود.
  7. با این کار می‌‌توانید تراکم مورد نظر خود را انتخاب کرده و به حل مشکل روشن یا تیره شدن کپی بپردازید.
خرید کارتریج لیزری و کارتریج جوهری در پرینت فید
پرینت فید با دارا بودن انواع کارتریج لیزری و کارتریج جوهری با کیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. شما می‌توانید برای خرید کارتریج اچ پی، کارتریج کانن، کارتریج سامسونگ و... همراه با کیفیت بالا؛ تضمین بهترین قیمت و ۶ ما ضمانت، به لینک زیر مراجعه کنید:
خرید کارتریج

آموزش مراحل تنظیم تراکم رنگ پس زمینه background color

برای رفع کامل مشکل تیره یا روشن شدن کپی می‌‌توانید به تنظیم تراکم رنگ پس‌زمینه (background color)  هم اقدام کنید.

Copy > Density > Background > Background: Manual >  Adjust the background color  > Apply

  1. ابتدا روی عبارت کپی ضربه بزنید.
  2. سپس مراحل گفته شده در بالا را یکی پس از دیگری طی کنید .
  3. پنجره تنظیم رنگ پس‌زمینه (Adjust the background color) که صفحه‌‌ای مانند صفحه زیر است را مشاهده می‌‌کنید.
    مراحل تنظیم تراکم رنگ پس زمینه

     

    تنظیم تراکم رنگ پس‌زمینه یکی از روش رفع مشکل تیره یا روشن شدن کپی است.
  4. همان طور که در تصویر مشاهده می‌‌کنید برای کاهش رنگ پس‌زمینه باید نشانگر را به سمت منفی یا حرف a انگلیسی بکشید و برای افزایش رنگ پس‌زمینه علامت نشانگر را به سمت مثبت و یا حرف b بکشید.
  5. اگر دقت کنید در پایین عبارت by Color را دارد، که نشان می‌‌دهد، کدام رنگ پس‌زمینه است. پس از انجام تنظیمات مربوطه برای ذخیره کردن تغییر ایجاد شده روی کلمه اپلای (Apply) کلیک کنید.
  6. به این طریق به تنظیم رنگ پس‌زمینه دستگاه کپی می‌‌توانید بپردازید.

تاثیر کارتریج بر روی رنگ کپی

یکی دیگر از دلایل بی رنگ و یا پر رنگ شدن کپی، می‌تواند به کارتریج مربوط شود. اگر کارتریج دستگاه کپی شما دچار مشکل است، به سایت پرینت فید سر بزنید و با توجه به مدل دستگاهتان، کارتریج درست را انتخاب کنید.

خرید کارتریج اصل پرینت‌فید
کارتریج‌های جوهری شارژی باعث آسیب به دستگاه در دراز مدت می‌شوند به همین خاطرسعی کنید همواره از کارتریج جوهری اصل استفاده کنید.

امیدواریم آموزش نحوه تنظیم رنگ دستگاه کپی برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که همچنان پاسخ سوال خود را نیافته‌اید از قسمت نظرات سوال خود را مطرح کنید تا همکاران ما در پرینت فید در اسرغ وقت به ان پاسخ داده و شما را راهنمایی کنند.

4.4/5 - (5 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
4.4/5 - (5 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com