پرینتر جوهرافشان چیست و چگونه کار می‌کند | پرینت فید پرینتر جوهرافشان چیست و چگونه کار می‌کند | پرینت فید

پرینتر جوهر افشان چیست؟

افزودن به لیست مطالعه
23 ژوئن 2020 | 823 بازدید 15 دقیقه زهرا میری

پرینتر جوهر افشان چیست

یکی از محبوب‌ترین چاپگر‌ها، در بازار دستگاه‌های اداری پرینتر جوهر افشان است. این محبوبیت و فروش بالا، به دلیل قابلیت‌های متفاوتی است که چاپگر جوهرافشان ارائه می‌کند. اگر قصد خرید پرینتر دارید، باید با تمامی این ویژگی و قابلیت‌ها آشنا باشید تا بتوانید انتخاب و در نهایت خریدی درست داشته باشید. در ادامه مقاله قصد داریم بگوئیم، پرینتر جوهر افشان چیست و چه کاربردی دارد.

پرینتر جوهر افشان چگونه کار می کند؟

پرینتر‌های جوهر افشان برای اولین بار، در اواسط دهه ۸۰ میلادی وارد بازار شدند. قبل از آشنایی با پرینتر جوهرافشان، باید درباره ملزومات مصرفی آن یعنی کارتریج بدانید. کارتریج که مخزن تامین رنگ پرینتر نامیده می‌شود، بر اساس پرینتری که شما استفاده می‌کنید، به دو دسته پرینتر لیزری و جوهری تقسیم می‌شود.

کارتریج‌های جوهری، به صورت مایع و حاوی رنگدانه بوده و از نظر رنگ بندی نیز شامل کارتریج مشکی و یک کیت سه رنگ می‌شود. این کیت سه رنگ، حاوی رنگ‌های اصلی آبی، قرمز و زرد است. اجزای تشکیل دهنده کارتریج، شامل چیپست، جوهر و مخزن هستند.

پرینتر جوهر افشان چگونه کار می کند
تاریخچه ورود پرینتر‌های جوهرافشان به بازار به دهه ۸۰ میلادی بر می‌گردد

بعد از نصب صحیح کارتریج درون پرینتر، دستور چاپ از سیستم به پرینتر رسیده و درایور پرینتر آن را برای دستگاه ترجمه کرده و در نهایت میزان آمادگی چاپگر را، برای چاپ سنجیده و سرانجام اطلاعات دریافتی را به آن می‌دهد. پرینتر جوهرافشان نیز، بعد از دریافت اطلاعات آن‌ها را در یک بافر ذخیره می‌کند. کارتریج با ترکیب رنگ مشکی و کیت رنگی با یکدیگر، جوهر را به سوزن نازل می‌فرستد. در ادامه مقاله، به سوزن‌های نازل خواهیم پرداخت.

خرید کارتریج لیزری و کارتریج جوهری در پرینت فید
پرینت فید با دارا بودن انواع کارتریج لیزری و کارتریج جوهری با کیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. شما می‌توانید برای خرید کارتریج اچ پی، کارتریج کانن، کارتریج سامسونگ و... همراه با کیفیت بالا؛ تضمین بهترین قیمت و ۶ ما ضمانت، به لینک زیر مراجعه کنید:
خرید کارتریج

اگر به نام پرینتر‌های جوهرافشان توجه کنید، متوجه فرایندی که این دستگاه برای چاپ اسناد و مدارک طی می‌کند می‌شوید. در این مرحله باید بدانید، کاغذ از طریق غلتک‌های درون پرینتر، از سینی کاغذ به داخل دستگاه کشیده شده و در محل مشخص شده قرار می‌گیرد.

چاپ تصاویر مورد نظر ما در پرینتر‌های جوهرافشان، از طریق سوزن‌های نازل بسیار کوچکی که روی هد پرینتر قرار دارند انجام می‌شود. هد پرینتر، که مرکز این دستگاه نامیده می‌شود دارای تعداد زیادی سوزن است که در هنگام حرکت هد در طول صفحه کاغذ، جوهر درون مخزن تامین رنگ یعنی کارتریج را، به صورت قطرات بسیار ریز روی کاغذ پاشیده و عمل چاپ را انجام می‌دهند. قطر و اندازه این قطرات جوهر در حدود یک دهم میلی متر است.

معایب پرینترهای جوهر افشان
پرینتر‌های جوهرافشان، اشکال و نمودار‌های گرافیکی را به بالا‌ترین کیفیت ممکن چاپ می‌کنند

کارتریج پرینتر جوهر افشان

در ابتدای مقاله کمی در مورد، کارتریج‌های پرینتر جوهرافشان توضیح دادیم. نکته دیگری که باید در مورد کارتریج جوهری بدانید این است که، این مخزن بسته به نوع جوهر به کار رفته درون آن، در دو گروه دای و پیگمنت قرار می‌گیرد. کارتریج جوهری دای، حاوی مایع رنگی بوده و در حدود ۹۵ درصد از عنصر وجودی آن را آب تشکیل می‌دهد. این جوهر از کیفیت قابل قبولی برخوردار است، اما چون لایه نازکی از آن روی کاغذ چاپ می‌شود در برابر نور خورشید مقاوت چندانی ندارد، همچنین تماس یک قطره آب با فایل چاپ شده از کارتریج دای، می‌تواند رنگ آن را پخش کرده و فایل را از بین ببرد. تمامی این عوامل موجب می‌شود که کارتریج دای، قیمت بسیار کمتری از کارتریج پیگمنت داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه


کارتریج پیگمنت که حاوی رنگدانه بوده، پودری فشرده شده است که مقاومت بیشتری از کارتریج دای داشته و اسناد و مدارک را تیره چاپ می‌کند. علاوه بر این کارتریج دای، با انواع بیشتری از مدل‌های پرینتر سازگاری داشته و کیفیت بالایی دارد. به همین دلیل با وجود قیمت بالا، در بازار کارتریج طرفدار و فروش بیشتری دارد.

نکته دیگر اینکه، در برخی از مدل‌های پرینتر جوهرافشان، کارتریج و هد به صورت یک مجموعه به کار می‌روند. در این مدل‌ها با تعویض کارتریج، هد نیز تعویض می‌شود.

نحوه کار چاپگر جوهر افشان
کارتریج پرینتر‌های جوهرافشان به دو دسته دای و پیگمنت تقسیم می‌شوند

مزیت و ویژگی پرینتر‌های جوهرافشان

به یاد داشته باشید، اگر به دنبال پرینتری برای چاپ اشکال گرافیکی و عکس هستید، باید پرینتر جوهرافشان را انتخاب کنید. این چاپگر‌ها برای پرینت نمودار‌ها و تصاویر رنگی بسیار مناسب هستند و آن‌ها را با کیفیت قابل توجهی چاپ می‌کنند. پرینتر‌های جوهری به نسبت پرینتر‌های لیزری، آلودگی صوتی کمتری ایجاد می‌کنند.

از دیگر ویژگی پرینتر‌های جوهرافشان، قیمت بسیار ارزان و پایین آن‌ها است. وقتی برای خرید پرینتر، به بازار دستگاه‌های اداری مراجعه می‌کنید، متوجه تفاوت قیمت پرینتر جوهری با لیزری خواهید شد. قیمت پرینتر‌های جوهرافشان، بسته به نوع برندی که انتخاب می‌کنید، قابلیت‌هایی که پرینتر ارائه می‌دهد و نرخ ارز و هزینه‌های گمرک متغیر است. حداقل این قیمت از یک میلیون و دویست تومان شروع و به بیست میلیون تومان می‌رسد.

یکی دیگر از مزیت‌های پرینتر‌های لیزری که باعث می‌شود اکثر کاربران آن را به پرینتر لیزری ترجیح دهند، وزن سبک و اندازه کوچک آن‌ها است. بسیاری از مدل‌های چاپگر‌های جوهرافشان به دلیل وزن کم، قابلیت حمل دارند.

قیمت پایین، اندازه مناسب و وزن کم، سبب می‌شود، پرینتر‌های جوهرافشان به انتخاب اول بسیاری از کاربران تبدیل شوند.

کیفیت یک تصویر چاپی، با تعداد نقاط در هر اینچ که در اصطلاحDPI  نامیده می‌شود سنجیده می‌شود. امروزه اکثر پرینتر‌‌های جوهری موجود در بازار، دارای وضوح و رزولوشن ۱۲۰۰ یا ۲۴۰۰ DPI  هستند.

قطعات چاپگر جوهر افشان
قیمت خرید چاپگر جوهرافشان از یک میلیون شروع شده و به بیست میلیون می‌رسد

مشکلات و معایب پرینتر‌های جوهرافشان

همانطور که اشاره کردیم، یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های پرینتر‌های جوهری، چاپ با کیفیت اشکال گرافیکی و عکس‌ها است. اما این مزیت می‌تواند، باعث پایین آوردن سرعت چاپ پرینتر شده و به یکی از معایب این دستگاه تبدیل شود. در ابتدای مقاله به کارتریج‌های مورد استفاده پرینتر جوهری اشاره کردیم، یک کارتریج مشکی و یک کیت که شامل رنگ‌های زرد، آبی و قرمز بودند. پرینتر‌های جوهرافشان برای چاپ عکس‌ها و نمودار‌های رنگی با بهترین کیفیت، باید کارتریج‌ها را با یکدیگر ترکیب کنند. این پروسه زمان بر و طولانی بوده و سرعت چاپ در پرینتر‌های جوهری را بسیار پایین می‌آورد.

درست است که پرینتر‌های جوهری، قیمت خرید بسیار پایینی دارند، اما این قیمت ارزان شامل مواد مصرفی و ملزومات مورد نیاز چاپگر نمی‌شود. کارتریج‌های جوهری، بسیار گران قیمت هستند و گاهی اوقات ممکن است هزینه خرید هر کدام از آن‌ها، در حدود یک چهارم قیمت خرید پرینتر باشد. یعنی در طی یک سال ممکن است، بیش از قیمت خرید پرینتر، برای کارتریج آن هزینه کنید. علاوه بر این کارتریج‌های جوهری، به نسبت تونر پرینتر لیزری، از ظرفیت و عمر کمتری برخوردار هستند.

قیمت جوهر پرینترهای جوهر افشان
کارتریج‌های پرینتر‌های جوهرافشان، از ظرفیت و طول عمر کمتری برخوردار هستند

نکته دیگری که باید بدانید این است که، کارتریج پرینتر‌های جوهرافشان، قابلیت شارژ کارتریج ندارند.

به این دلیل که ممکن است در حین شارژ کارتریج، مخزن آسیب دیده و سوراخ شود و به پرینتر آسیب بزند. به عبارت دیگر، با هربار اتمام کارتریج شما باید یک کارتریج نو تهیه کنید.

به یاد داشته باشید که اگر برای یک مدت طولانی از دستگاه استفاده نکنید، کارتریج جوهری خشک شده و عمل پرینت انجام نخواهد گرفت. در چنین شرایطی باید به فکر تمیز کردن هد و یا تعمیر پرینتر باشید.

اگر قصد خرید پرینتر دارید، باید ابتدا در مورد انواع پرینتر‌های موجود در بازار اطلاعات کسب کرده و سپس براساس نیازی که دارید انتخاب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
5/5 - (1 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com