پرینتر لیزری چیست و چه کاربردی دارد | پرینت فید پرینتر لیزری چیست و چه کاربردی دارد | پرینت فید

پرینتر لیزری چیست؟

افزودن به لیست مطالعه
11 ژوئن 2020 | 800 بازدید 15 دقیقه زهرا میری

کاربرد پرینتر لیزری

اگر برای شرکت و یا مصارف شخصی خود قصد خرید پرینتر دارید، باید با کارکرد این دستگاه و انواع آن آشنا بوده تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه این مقاله قصد داریم به تعریف یکی از مدل‌های چاپگر یعنی پرینتر لیزری بپردازیم و کاربرد و طرز کار آن را شرح دهیم. اگر می‌خواهید بدانید، پرینتر لیزری چیست و چگونه کار می‌کند، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

آشنایی با پرینتر لیزری

اولین پرینتر لیزری دنیا در سال ۱۹۷۵ به بازار عرضه شد. در دهه ۸۰ دنیای تکنولوژی تغییرات شگرفی داشت برند اچ پی، که اکنون آن را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های سازنده دستگاه‌های اداری می‌شناسیم، اولین پرینتر لیزری خود را با قیمت ۳۵۰۰ دلار به بازار عرضه کرد و توانست در بازار این محصول انقلابی بزرگ به پا کند.

کمپانی اچ پی همواره محصولات خود را، متناسب با زمان و نیاز‌های کاربر بروز می‌کند. این اصل را می‌توان در اولین پرینتر لیزری چندکاره اچ پی، که در سال ۱۹۹۸ تولید شد مشاهده کرد. اکنون پرینتر‌های لیزری اچ پی با قابلیت‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شوند و هر کاربر می‌تواند بسته به نیاز و مصارفی که دارد، پرینتر مناسب خود را انتخاب کند.

کاربرد پرینتر لیزری
اولین پرینتر لیزری برند اچ پی، قیمتی در حدود سه هزار دلار داشت
خرید کارتریج لیزری و کارتریج جوهری در پرینت فید
پرینت فید با دارا بودن انواع کارتریج لیزری و کارتریج جوهری با کیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. شما می‌توانید برای خرید کارتریج اچ پی، کارتریج کانن، کارتریج سامسونگ و... همراه با کیفیت بالا؛ تضمین بهترین قیمت و ۶ ما ضمانت، به لینک زیر مراجعه کنید:
خرید کارتریج

کاربرد پرینتر لیزری چیست؟

اگر قصد خرید پرینتر دارید، یکی از اولین پیشنهاد‌های فروشنده به شما برند اچ پی خواهد بود. حال اولین سوالی که در هنگام خرید پرینتر اچ پی، به ذهن ما خطور می‌کند این است که، پرینتر جوهری بهتر است یا پرینتر لیزری؟

برای پاسخ به این سوال و در نهایت انتخاب بین پرینتر، شما باید با کاربرد و قابلیت‌های هردو پرینتر آشنا باشید. در ادامه به کاربرد پرینتر لیزری اشاره کرده و ویژگی و قابلیت‌های آن را خواهیم گفت.

در هنگام خرید پرینتر، ابتدا به هدف و انتظاراتی که از آن دارید دقت کنید. اگر در روز باید اسناد و جزوات زیادی را پرینت و سپس بایگانی کنید. کیفیت متون چاپ شده برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است و در نهایت حجم کاری بسیار بالا بوده و می‌خواهید چاپگر از سرعت کافی برخوردار باشد، پرینتر لیزری را انتخاب کنید. زیرا این پرینتر‌ها برای چاپ متون با فونت‌های ریز و درشت بهترین انتخاب هستند.

کاربرد پرینتر لیزری
پرینتر‌های لیزری قادر هستند، اسناد و مدارک را با کیفیت بسیار بالایی چاپ کنند

تونر پرینترهای لیزری چیست؟

اجازه دهید قبل از اینکه، به موضوع تونر پرینترهای لیزری چیست بپردازیم، در مورد کارتریج و اجزای آن‌ها بیشتر بدانیم.

کارتریج مخزن تامین رنگ پرینتر بوده و جوهری که پرینتر برای چاپ و اسناد و متون به کار می‌گیرد، درون این مخرن قرار می‌گیرد.

کارتریج بسته به نوع پرینتری که انتخاب می‌کنید به دو دسته جوهری و تونری تقسیم می‌شوند. کارتریج‌های جوهری مناسب پرینتر‌های جوهرافشان و کارتریج‌های تونر برای پرینتر‌های لیزری به کار می‌روند.

کارتریج تونر از اجزا و بخش‌های مختلفی مانند چیپست، تونر، درام و خود کارتریج تشکیل شده است. درام که تنها در کارتریج‌های پرینتر‌های لیزری به کار می‌رود، نقش بسیار مهمی را در انتقال با کیفیت تصاویر به کاغذ ایفا می‌کند.

اما چیپست، که عامل اتصال پرینتر با کارتریج است، قطعه‌ای مشترک بین کارتریج جوهری و تونر است. چیپست است که به شما، میزان باقی مانده تونر کارتریج را گزارش می‌دهد.

حالا که با بخش‌های مختلف کارتریج تونر آشنا شده‌اید، وقت آن رسیده است که به پاسخ پرسش تونر پرینترهای لیزری چیست برسید. باید بدانید کارتریج تونر دارای تفاوت‌هایی با کارتریج جوهری است، که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. جنس تونر به کار رفته در کارتریج پودری فشرده شده از جنس پلی استر است. این پودر برای تثبیت روی کاغذ نیاز به گرما دارد، این مسئله گرمای بیش از حد اسناد چاپ شده خروجی پرینتر لیزری را توجیح می‌کند.

نکته‌ای که در هنگام استفاده از کارتریج تونر باید به یاد داشته باشید این است که، کارتریج تونر نباید در معرض نور آفتاب و رطوبت قرار بگیرد.

طرز کار پرینترهای لیزری
پودر درون تونر پرینتر‌های لیزری، برای چاپ روی کاغذ نیازمند به گرما است
پیشنهاد مطالعه

آشنایی با طرز کار پرینترهای لیزری

جنس تونر پرینتر لیزری، پلی استر است. این ماده به دلیل پلاستیکی که در خود دارد، بار منفی را جذب و الکتریسیته را درون خود نگه می‌دارد. بعد از مشخص کردن فایل‌های مورد نظر برای چاپ، سیستم دستورات را به پرینتر ارسال می‌کند. در چنین شرایطی کارتریج با چرخاندن درام، آن را تمیز و سپس حرارت مورد نظر برای تثبیت تونر روی کاغذ را فراهم می‌آورد.

همزمان با این پروسه، لیزر پرینتر روی این قطعه تابیده شده و قسمت‌هایی از آن را دارای بار می‌کند. عناصر تونر نیز که خود از قبل دارای بار و الکتریسیته بودند، با چرخش درام جذب قسمت‌های باردار شده و بعد از آن متون و تصاویر را روی کاغذ چاپ می‌کنند.

طرز کار پرینترهای لیزری
درام در پرینتر‌های لیزری، نقش بسیار مهمی را در کیفیت چاپ تصاویر دارد

معرفی انواع چاپگرهای لیزری

در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با انواع چاپگرهای لیزری آشنا کنیم. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که، پرینتر لیزری محدود به یک رنگ و یک کار است و قابلیت چندانی ندارد. اما این درست نیست و باید بدانید که، پرینتر‌های لیزری براساس قابلیت و کاربرد‌هایی که دارند در گروه‌ها و دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند.

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که، پرینتر‌های لیزری در دو گروه تک رنگ و رنگی قرار می‌گیرند. پرینتر‌های لیزری تک رنگ، از کارتریج مشکی استفاده می‌کنند اما پرینتر‌های رنگی علاوه بر کارتریج مشکی از رنگ آبی، زرد و قرمز نیز بهره می‌گیرند.

پرینتر‌های لیزری را برحسب نوع کاربرد نیز، می‌توان طبقه بندی کرد و آن‌ها را در دو گروه تک کاره و چندکاره قرار داد.

پرینتر‌های لیزری تک کاره، تنها قابلیت چاپ اسناد و تصاویر را دارند، اما پرینتر‌های چندکاره علاوه بر چاپ و پرینت، فرایند اسکن، فکس و حتی کپی را نیز انجام می‌دهند.

مزایا و معایب پرینتر های لیزری
پرینتر‌های لیزری برحسب نوع کاربرد، به دو گروه تک کاره و چندکاره تقسیم می‌شوند

بررسی مزایا و معایب پرینتر های لیزری

در قسمت‌های قبلی مقاله سعی کردیم، شما را با کاربرد، اجزای تشکیل دهنده کارتریج و انواع پرینتر لیزری آشنا کنیم. در ادامه مقاله قصد داریم، به بررسی مزایا و معایب پرینتر های لیزری بپردازیم.

مزایای پرینتر های لیزری

  • کارتریج‌های تونر به نسبت کارتریج‌های جوهری، ظرفیت و دوام بیشتری دارند، همچنین از قابلیت شارژ کارتریج برخوردار بوده و کاربر را تا مدتی از خرید کارتریج تازه بی نیاز می‌کنند.
  • یکی از نکاتی که قبل از خرید پرینتر، باید به آن دقت کنید هزینه مواد و ملزومات مصرفی پرینتر است. قیمت خرید کارتریج تونر بسیار پایین‌تر و ارزان‌تر از کارتریج جوهری است.
  • سرعت چاپ در پرینتر‌های لیزری بسیار بالاتر از پرینتر‌های جوهری است.
  • اسناد و متون چاپی در پرینتر‌های لیزری، کیفیت بسیار بالاتری از پرینتر‌های جوهری دارد.

معایب پرینتر های لیزری

  • پرینتر‌های لیزری قیمت خرید بسیار بالایی دارند.
  • پرینتر‌های لیزری قابلیت چاپ تصاویر را دارند، اما کیفیت کار آن‌ها قابل قیاس با پرینتر‌های جوهری نیست و پایین است.
  • بیشتر چاپگر‌های لیزری، از پرینتر‌های جوهری بزرگ‌تر بوده و به فضای زیادی نیاز دارند.
تونر پرینترهای لیزری چیست
قیمت خرید کارتریج تونر، بسیار پایین‌تر از کارتریج پرینتر‌های جوهری است

تفاوت چاپگرهای لیزری و جوهر افشان

در بخش آخر مقاله قصد داریم کوتاه، به تفاوت چاپگرهای لیزری و جوهر افشان بپردازیم. زیرا در هنگام خرید پرینتر، باید در مورد هر دو گروه اطلاعات داشته باشید تا بتوانید خریدی مناسب را انجام دهید.

اولین نکته‌ای که باید در مورد پرینتر‌های جوهری بدانید، قیمت خرید بسیار ارزان آن‌ها است. این قیمت خرید پایین، برای بسیاری از افراد وسوسه کننده است، اما در ادامه و بعد از خرید دستگاه شامل قیمت خرید ملزومات و مواد مصرفی پرینتر نمی‌شود. این یعنی هزینه خرید کارتریج جوهر، که از عمر و ظرفیت پایینی برخوردار بوده، بسیار بالا است.

اشاره کردیم که پرینتر‌های جوهری، تصاویر و اشکال گرافیکی را با کیفیت بسیار بالایی چاپ می‌کنند. چاپگر‌های لیزری برای انجام این پروسه و چاپ تصاویر رنگی، باید رنگ مشکی را با سه رنگ دیگر مخلوط کنند. فرایند ترکیب رنگ‌های کارتریج با یکدیگر بسیار زمان بر بوده و همین عامل سبب می‌شود، پرینتر‌های جوهری به نسبت پرینتر لیزری، سرعت چاپ پایینی در دقیقه داشته و بسیار کند باشند.

در این مقاله سعی کردیم درباره پرینتر‌های لیزری توضیح داده و به بررسی مزایا و معایب آن‌ها بپردازیم. اگر قصد خرید پرینتر دارید، قبل از هرکاری ابتدا راهنمای خرید پرینتر را مطالعه کرده و در مورد آن‌ها اطلاعات جمع کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. بعد از خرید پرینتر نیز، برای افزایش عمر مفید و کارایی بهتر و بیشتر آن باید سرویس و تعمیر پرینتر را در برنامه خود بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
5/5 - (1 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com