نحوه شناسایی کارتریج اصل از تقلبی نحوه شناسایی کارتریج اصل از تقلبی

نحوه شناسایی کارتریج اصل از تقلبی

افزودن به لیست مطالعه
6 نوامبر 2018 | 4.8K بازدید 5 دقیقه تحریریه پرینت فید

اصرار برای استفاده از کارتریج‌های اصل و درجه یک برای پرینترها به چه منظور است؟ پاسخ واضح است! کارتریج‌های تقلبی می‌توانند باعث آسیب رساندن به پرینتر شما و حتی خود شما شوند. بله، درست خواندید! این کارتریج‌های تقلبی به غیر از نشت جوهر یا پودر، ممکن است منفجر شوند و اگر این اتفاق در درون دستگاه ما بیفتد، آسیب‌های وارد شده به پرینتر ما می‌توانند بسیار جدی باشند. کارتریج‌های تقلبی و بی‌کیفیت می‌توانند باعث گرفتگی نازل‌های پرینتر و افزایش دمای اجزای درونی پرینتر تا حد بسیار بالایی شوند. همچنین نشت آن‌ها در داخل پرینتر می‌تواند باعث نابودی بسیاری از اجزای داخلی دستگاه شود. در ادامه با بررسی نحوه شناسایی کارتریج اصل از تقلبی در برندهای مختلف تولید کننده پرینتر با ما همراه باشید.

نحوه شناسایی کارتریج اصل از تقلبی

نحوه شناسایی کارتریج اصل از تقلبی می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. دلیل این امر هم چیره دست شدن متقلبان در ساخت و بسته بندی محصولات خود است. به طور کلی، نحوه شناسایی کارتریج اصل از تقلبی در نگاه اول برای مشتریان معمولی غیرممکن است.

بسیاری از کمپانی‌ها کارتریج‌های اصل خود را با نشان‌های غیرقابل تقلید به بازار روانه می‌کنند که در ادامه تک تک آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. علاوه بر این، بسیاری از کمپانی‌های سازنده‌ی کارتریج دارای تیم‌های متخصص برای تشخیص کارتریج‌های تقلبی موجود در بازار هستند.

در مجموع، شناخت کارتریج اصل از تقلبی کار راحتی نیست. اما به طور کلی، چندین روش عمومی برای نحوه شناسایی کارتریج اصل از تقلبی وجود دارد.

فروشندگان مجاز و معتبر: اولین و بهترین راه برای شما، خرید محصول از فروشگاه‌های مجاز، با سابقه، معتبر و دارای تخصص است.

قیمت مشکوک: قبل از خرید کارتریج، از رنج قیمتی آن در فروشگاه‌های مختلف آگاه شوید. بهترین راه، قیمت گرفتن از چند فروشگاه است. اگر مغازه یا یک فروشگاه اینترنتی کارتریجی را به قیمت بسیار پایین‌تر از دیگران می‌فروشد و در عین حال ادعای اصل بودن محصول خود را دارد، در صحت این حرف کمی تامل کنید.

پیشنهاد مطالعه

بسته بندی ناشیانه: امکان ندارد یک کارتریج اصل در بسته‌بندی بی کیفیت فروخته شود. به بسته‌بندی محصولات و لوگوها و هولوگرام‌های بر روی آن‌ها توجه کنید. اگر قبلا یک کارتریج اصل خریده‌اید، شکل و شمایل بسته‌بندی آن را به خاطر داشته باشید.

زود تمام شدن ظرفیت کارتریج تقلبی: ظرفیت چاپ کارتریج‌های تقلبی به طور معمول خیلی کمتر از مدل‌های اصل خود است. پس اگر میانگین تعداد چاپی که با کارتریج اصل خود داشته‌اید را در یاد داشته باشید، می‌توانید در آینده تقلبی بودن یک کارتریج را تشخیص دهید (البته اگر خوش شانس باشید و تا پایان ظرفیت کارتریج تقلبی، به دستگاه شما آسیب وارد نشود!).

کیفیت و مشکلات عملکرد: جعل کارتریج‌های تقلبی رنگی سخت‌تر از کارتریج‌های مشکی است و کیفیت این کارتریج‌ها به هیچ وجه به پای مدل اصلی خود نمی‌رسد. بنابراین اگر کمی دقیق باشید، به سادگی می‌توانید از روی اولین ورقه‌ی چاپ شده به تقلبی بودن کارتریج خود پی ببرید.

خرید کارتریج لیزری و کارتریج جوهری در پرینت فید
پرینت فید با دارا بودن انواع کارتریج لیزری و کارتریج جوهری با کیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. شما می‌توانید برای خرید کارتریج اچ پی، کارتریج کانن، کارتریج سامسونگ و... همراه با کیفیت بالا و ۶ ماه ضمانت، به لینک زیر مراجعه کنید:
خرید کارتریج

آسیب رسان بودن کارتریج تقلبی: کارتریج‌های تقلبی می‌توانند در درون دستگاه نشت کرده و حتی از درون منهدم شوند. حتی اگر خوش شانس باشید و به دستگاه شما آسیب وارد نشود، تمیز کردن این حادثه می‌تواند ساعت‌ها از شما زمان بگیرد. پس اگر کارتریجی جدید خریده‌اید و هنوز به اصالت آن شک دارید، قبل از قرار دادن آن در درون پرینتر، آن را از همه‌ی جهات با یک کارتریج اصل مقایسه کنید. وجود هرگونه تناقض، مثل وجود فرورفتگی، ذوب شدگی پلاستیک و… می‌تواند نشانی از تقلبی بودن کارتریج باشد.

نحوه شناسایی کارتریج اصل در برندهای مختلف

همان طور که گفتیم، برندهای معتبر سازنده‌ی کارتریج در دنیا معمولا برای تشخیص کالای اصل در بازار، به مشتریان انتخاب هایی را ارائه می‌دهند.

اچ پی / HP

در کل دنیا، نمونه‌ی تقلبی کارتریج‌های هیچ برندی به اندازه‌ی اچ پی زیاد نیست! به همین دلیل است که کمپانی اچ پی روش‌های کارآمدی را برای تشخیص کارتریج‌های اصل خود در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. اگر از پرینترهای اچ پی استفاده می‌کنید، به هیچ وجه به دستگاه قدرتمند و با کیفیت خود با استفاده از یک کارتریج تقلبی آسیب نزنید! نحوه شناسایی کارتریج اصل (تونر و جوهر) برای پرینترهای اچ پی کار چندان مشکلی نیست:

  • اصالت یابی از طریق اسمارت فون: شما می‌توانید کد امنیتی QR موجود بر روی محصولات اچ پی را به سادگی توسط اسکنر کد QR تلفن همراه خود، و یا اپ مخصوص SureSupply شرکت اچ پی اسکن کنید. اگر محصول شما اصل باشد، پس از اسکن کردن برای شما یک صفحه ظاهر شده که اصل بودن محصول را تایید می‌کند. SureSupply را می‌توانید برای Android و IOS از طریق لینک های زیر دانلود کنید:

SureSupply برای اندروید

SureSupply برای IOS

  • به روی لیبل روی محصول نگاه کنید: از طریق ۳ نشانه بر روی لیبل محصولات اچ پی می‌توانید به تقلبی بودن آنها پی ببرید:
  • خط‌های روی لیبل با هم سازگار نیستند.
  • لیبل کاملا رنگی است، در حالی که لیبل اصل کمی شفاف و “پشت نما” است.
  • متن روی لیبل دست کاری شده باشد و یا عبارت ‘seal is void’ بر روی آن ظاهر شده باشد.
  • اصالت محصول را به صورت آنلاین بررسی کنید: شما همواره می‌توانید شماره سریال موجود بر روی لیبل امنیتی محصولات اچ پی را به طور آنلاین از طریق این لینک بررسی کنید. همچنین از طریق این لینک قادر خواهید بود تا جزئیات بیشتر درباره نحوه شناسایی کارتریج اصل اچ پی از نمونه‌های تقلبی آن را مشاهده کنید.

شما می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی پرینت فید به آسانی کارتریج مناسب با پرینتر اچ پی خود را سفارش داده و آن را در محل دریافت کنید.

کانن / Canon

دو راه برای تشخیص تونرهای اصل کانن وجود دارد:

  • لیبل امنیتی اصل کانن: این لیبل بر روی سطح خارجی تمامی کارتریج‌های تونر کانن موجود است.
  • لوگوی برجسته کانن که بر روی بدنه کارتریج نقش بسته است: این لوگو بر روی تمامی کارتریج‌های تونر اصل کانن موجود است. برجستگی این لوگو با دست قابل حس است.

کارتریج‌های جوهری کانن را هم علاوه بر هولوگرام موجود بر روی محصول، به سادگی می‌توان از روی کیفیت چاپ آن ها تشخیص داد. هیچ محصول تقلبی نمی‌تواند کیفیت یک کارتریج جوهر اصل کانن را به شما بدهد.

هولوگرام موجود بر روی تمامی محصولات کانن دارای ویژگی منحصر به فردی است. وقتی در زیر نور، از جلو به این هولوگرام نگاه می‌کنید مثل طلا می‌درخشد، اما وقتی به طور افقی و کج به این هولوگرام نگاه کنید، رنگ آن مایل به سبز تیره می‌شود. هیچ متقلبی در دنیا تاکنون نتوانسته از این هولوگرام کانن نسخه برداری کند!

برادر / Brother

بر روی کارتریج‎های اصل برادر هم یک لیبل وجود دارد. اگر به طور مایل به هولوگرام برادر در زیر نور مستقیم نگاه کنید، می‌توانید اصل بودن آن را تشخیص دهید. همان طور که از تصاویر زیر پیداست، با تغییر زاویه دید بر روی هولوگرام برادر، تعداد نقطه‌های موجود در کنار نام brother از ۱ تا ۴ تغییر می‌کنند.

همچنین با چرخش این هولوگرام، نام brother بر روی آن کمرنگ خواهد شد:

شما در این وبسایت هم می‌توانید با وارد کردن ID محصول خود از اصل بودن آن مطمئن شوید، و یا از لینک های زیر، برای دانلود اپ اسکن کد QR محصولات برادر (Brother SupportCenter) استفاده کنید:

Brother SupportCenter در گوگل پلی

Brother SupportCenter در اپ استور

Brother SupportCenter برای مایکروسافت فون

Brother SupportCenter در بلک بری ورد

 

اپسون / EPSON

برای شناسایی کارتریج‌های اصل اپسون علاوه بر استفاده از روش‌های عمومی ذکر شده در این مطلب، می‌توانید پس از دانلود اپ اندرویدی uniqolabel، هولوگرام روی محصول را با این اپ اسکن کنید. همچنین از طریق این لینک، می‌توانید با وارد کرد کد کارتریج یا پرینتر خود از اصل بودن آن‌ها مطمئن شوید.

نرم افزار درایور در پرینتر های EPSON
نرم افزار درایور در پرینتر های EPSON

در ضمن شما می‌توانید از طریق درایور پرینتر در تب Main بر روی Ink Levels کلیک کنید تا سطح جوهر کارتریج‌های خود را مشاهده کنید. همچنین از تب Maintenance با کلیک بر روی EPSON Status Monitor 3 میزان شارژ باقی مانده از کارتریج‌های شما به طور گرافیکی نمایان خواهد شد. همان طور که گفتیم، کارتریج‌های تقلبی معمولا از همان ابتدای استفاده پر از جوهر نیستند.

ریکو / RICOH

نحوه شناسایی کارتریج اصل ریکو از طریق این ویدیو به طور کامل توضیح داده شده است. البته ممکن است این لینک برای شما فیلتر باشد، پس برای باز کردن آن خودتان می‌دانید که باید چه کار کنید!

سامسونگ / SAMSUNG

از سال ۲۰۰۹ به بعد، سامسونگ لیبل‌های  امنیتی با بارکد ۲ بعدی را برای کارتریج‌های خود به کار می‌گیرد. اگر زاویه دید خود نسبت به لیبل سامسونگ را ۶۰ درجه تغییر دهید، رنگ سفید روی لیبل مایل به آبی یا رنگ کبود می‌شود، در حالی که به طور همزمان، رنگ نوشته‌ی “Samsung” از آبی به سمت طلایی متمایل خواهد شد. اگر متوجه این دو تغییر رنگ همزمان نشدید، یعنی محصول شما تقلبی است. ضمنا دقت کنید که لیبل یک محصول اصل سامسونگ هیچ گاه رنگ پریده و صدمه دیده نیست.

لیبل سامسونگ، وقتی به طور مستقیم به آن نگاه می‌کنیم.
لیبل سامسونگ، وقتی به طور مستقیم به آن نگاه می‌کنیم.
لیبل سامسونگ، وقتی با زاویه 60 درجه به آن نگاه می‌کنیم.
لیبل سامسونگ، وقتی با زاویه ۶۰ درجه به آن نگاه می‌کنیم.

پاناسونیک / Panasonic

و  در آخر به کارتریج‌های پاناسونیک می‌رسیم. برای نحوه شناسایی کارتریج اصل پاناسونیک از نمونه‌های تقلبی آن هم روش‌های مختلفی وجود دارد. به غیر از روش‌های عمومی ذکر شده (بررسی بسته بندی محصول، نشت از کارتریج، کیفیت و ظرفیت چاپ آن و…)، شما می‌توانید از طریق هولوگرام مخصوص پاناسونیک به اصل بودن کارتریج پی ببرید.

هولوگرام‌های روی کارتریج‌های پاناسونیک در گذر زمان به ۳ شکل زیر تغییر یافته‌اند:

هولوگرام نسل اول
هولوگرام نسل اول
هولوگرام نسل دوم
هولوگرام نسل دوم
هولوگرام های کنونی
هولوگرام های کنونی

متاسفانه هولوگرام‌های نسل اول و دوم پاناسونیک دارای ویژگی امنیتی خاصی نیستند، ولی شما باید به سالم و تازه بودن آن‌ها بر روی محصول خریداری شده توجه کنید. هولوگرام‌های کنونی موجود بر روی کارتریج‌های پاناسونیک از زوایای مختلف به صورت زیر دیده می‌شوند:

و در آخر، حرف اول خود را باز هم تکرار می‌کنیم: برای اطمینان یافتن از اصل بودن کارتریج خود، بهترین راه، خرید کارتریج از مغازه‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی مجاز، با سابقه و مورد اطمینان است.

امیدواریم در انتخاب کارتریج خود موفق باشید!

4.7/5 - (6 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
4.7/5 - (6 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com