با اصطلاحات روش‌ های مختلف چاپ آشنا شوید با اصطلاحات روش‌ های مختلف چاپ آشنا شوید

با اصطلاحات روش‌ های مختلف چاپ آشنا شوید

افزودن به لیست مطالعه
7 نوامبر 2017 | 7.5K بازدید 3 دقیقه ندا ایزدی

اصطلاحات روش‌ های مختلف چاپ

چاپ یک فرآیند بسیار جذابی است که می‌توان با استفاده از آن هر نقش و طرحی را بر روی سطوح مختلف مانند کاغذ، سلفون، مقوا، پلاستیک و… چاپ کرد. واژه چاپ، از کلمه مغولی چاو گرفته شده که به معنی فشردن سطحی بر سطح دیگر بوده است. در واقع چاپ، عملی است که طی آن، متن خام به مطلب قابل انتشار مانند کتاب، روزنامه، کتاب و … تبدیل می‎شود و امروزه جزو یکی صنعت های مهم به شمار می‌آید.

کلمه چاپ در لغت، به معنای نقش، اثر، مهر و نشان است که در متون مختلف و قدیمی تر از آن به عنوان طبع، باسمه و تافت نیز یاد می‌شود و در اصطلاح، به عمل، فن، و صنعت تکثیر صورت و نقش‌های دوبعدی مانند حروف، ارقام، خط ها، تصویرها، و… به وسیله انداختن اثر این نقش ها بر کاغذ، پارچه، یا مواد دیگر، به ویژه چاپ مواد خواندنی، با تصویر یا بدون تصویر بر روی کاغذ گفته می‌شود.

در واقع و به صورت تعریف آسان تر، چاپ عملیاتی است که متن خام را به آثاری چون کتاب، مجله، روزنامه، و جز آن تبدیل می‌کند که با پیشرفت تکنولوژی، فقط منحصر به کاغذ نمی‌شود و عملیات چاپ بر روی مواد سلولزی، نایلونی، پارچه ای، چرمی، مواد شیمیای، فلزی، شیشه‌های با اشکال صاف یا ناهموار، مقعر یا محدب و … انجام می‌گیرد.

چاپخانه نیز در لغت به معنای محل چاپ کردن است که در متون مختلف از آن به عنوان مطبعه، دارالطباعه، و باسمه خانه یاد می‌شود. در واقع محلی است که در آن چاپ کتاب، نشریات، و مانند آن انجام می‌گیرد. حال که با واژه چاپ آشنا شده‌اید. در ادامه به معرفی انواع چاپ می‌پردازیم. با ما همراه باشید:

پیشنهاد مطالعه

 معرفی انواع چاپ دستی و چاپ ماشینی

چاپ افست

چاپ افست یکی از بهترین و فراوانترین نوع چاپ است. شاید یکی از دلایل آن چاپ روی کاغذ با کیفیت بسیار عالی و در تیراژهای به نسبت پایین است. البته چاپ اسکرین تیراژهای پایین تر از چاپ افست دارد و متداول‌تر و از نظر اقتصادی نیر به صرفه تر است. اما نظر کیفیت چاپ، چاپ افست بهترین گزینه است. گفتنیست که این نوع از چاپ، به دلیل عدم برجستگی یا فرورفتگی در رابط (زینک) چاپ مسطح نیز گفته می‌شود.

چاپ هلیوگراور

چاپ هلیوگراور شبیه به چاپ افست است اما هزینه اقتصادی آن به نسبت گران‌تر است. از چاپ هیلوگراو برای چاپ به شکل رول بر روی BOPP و مراکز تولیدی و با تیراژ بالا استفاده می‌شود، چراکه با سیلندر، می‎توان در تیراژ میلیونی چاپ کرد. از این روش چاپ در بیشتر موارد برای بسته بندی در کارخانه‎ها‎ استفاده می‎شود.

اصطلاحات روش‌ های مختلف چاپ

چاپ فلکسو

چاپ فلکسو نوعی چاپ برجسته است که در آن کلیشه لاستیکی به طور مستقیم با جنس یا لفاف مورد نظر در تماس است و به دلیل انعطافی که دارد، فلکسو نامیده می‎شود. از ویژگی‌های این نوع چاپ می‌توان به سرعت بالا و چاپ به شکل رول بر روی سطوح مختلفی چون نایلون و متالایز با هزینه‎ها‎ی کم و در تیراژهای بالا اشاره کرد. از این نوع چاپ نیز مانند چاپ هلیوگراور، بیشتر در صنعت بسته بندی به کار می‌رود.

اصطلاحات روش‌ های مختلف چاپ

چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک اسکرین از پرکاربرد ترین چاپ ها محسوب می‌شود. چرا که به دلیل تنوع در نوع مرکبی که در آن استفاده شده، امکان چاپ روی مواد مختلف را برای کاربران ایجاد کرده است. به طوری که تمامی اشیایی که در اطراف خود می‎بینید چه از نظر جنس و چه از نظر شکل ظاهر، قابلیت چاپ با روش سیلک را دارا هستند. از این نوع چاپ بیشتر برای تبلیغات چاپهای تفکیکی استفاده می‌شود.

اصطلاحات روش‌ های مختلف چاپ

چاپ تامپو

این شیوه چاپ به دلیل استفاده از کلیشه گود در فرآیند چاپ، در گروه چاپ های گود قرار می‌گیرد. با این روش به راحتی می‌توان بر روی سطح صاف، منحنی، گرد، محدب و حتی کره عمل چاپ را انجام داد. واسط چاپ در چاپ تامپو، لاستیکی از جنس سیلیکون است که به آن تامپون گفته می‌شود. این شیوه چاپ بسیار شبیه به مهرهای لاستیکی است با این تفاوت که در مهر حروف برجسته است اما در چاپ تامپو لاستیک سیلیکونی برجستگی ندارد و نقش را به شیوه‌ای دیگر به سطح قابل چاپ منتقل می‌کند.

اصطلاحات روش‌ های مختلف چاپ

چاپ افست روی فلز

در وهله اول در مورد این چاپ چیزی که به ذهنتان می‌رسد، چاپ روی کاغذ و مقواست. اما با این سیستم چاپ که یکی از با کیفیت ترین سیستم‌های چاپ محسوب می‌شود، می‌توانید روی فلز نیز چاپ کنید. جالب است بدانید طرح‌هایی که در قوطی های رب گوجه فرنگی، تن ماهی، آب میوه‌های مختلف، بسته بندی رنگ های قوطی و … می‌بینید، با این روش چاپ شده است.

اصطلاحات روش‌ های مختلف چاپ

چاپ مخمل

چاپ مخمل یا فلوک در واقع فرآیند مخمل پاشی یا جیرسازی، فرو بردن پودرهایی در طول و سطح مقطع متفاوت، در سطوح چسب کاری است. این نوع چاپ به طراحان و شرکت های تبلیغاتی امکانات متنوع و جالبی می‌دهد تا دست به کارهای بکر و خلاقانه بزنند.

اصطلاحات روش‌ های مختلف چاپ

چاپ لترپرس

چاپ ملخی که نوعی ماشین لترپرس است از قدیمی ترین ماشین‌های چاپ محسوب می‌شود. در واقع کاربرد حروف سربی که گوتنبرگ مخترع آن بود در این شیوه چاپ به کار گرفته می‌شود. از جمله کارهایی که با این شیوه انجام می‌شود می‌توان به مواردی چون چاپ کارت ویزیت، سربرگ، اعلامیه و .. با به کارگیری ماشین چاپ ملخی و استفاده از حروف سربی، کلیشه های فلزی و قالب های برش اشاره کرد.

چاپ ایچینگ

چاپ ایچینگ در واقع ایجاد خوردگی در فلز با استفاده از اسید است. با به کارگیری این روش چاپ می‌توان طرح، نقش و نوشته‌های خود را به راحتی به روی فلز ثبت کرد، به گونه‌ای که از بین رفتنی نباشد. این نوع چاپ نیز در مواردی چون، چاپ لوگو بر روی شیر آلات حمام، ثبت یک آرم روی دسته شیر آلات و…. کاربرد دارد.

خرید کارتریج لیزری و کارتریج جوهری در پرینت فید
پرینت فید با دارا بودن انواع کارتریج لیزری و کارتریج جوهری با کیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. شما می‌توانید برای خرید کارتریج اچ پی، کارتریج کانن، کارتریج سامسونگ و... همراه با کیفیت بالا؛ تضمین بهترین قیمت و ۶ ما ضمانت، به لینک زیر مراجعه کنید:
خرید کارتریج
3/5 - (6 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
3/5 - (6 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com