با انواع کاغذها در صنعت چاپ آشنا شوید با انواع کاغذها در صنعت چاپ آشنا شوید

با انواع کاغذها در صنعت چاپ آشنا شوید

افزودن به لیست مطالعه
15 نوامبر 2017 | 11.2K بازدید 3 دقیقه ندا ایزدی

انواع کاغذها در صنعت چاپ

امروزه بیش از ۳۰۰۰ نوع کاغذ مختلف، برای مصارف گوناگون، در بازار وجود دارد که هر کدام برای مصارف مختلف چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از موارد مهمی که تاثیر بسیاری روی هزینه چاپ دارد، نوع کاغذ و مقوای مصرفی است، اما گذشته از این تاثیر باید توجه داشت که عدم تطبیق نوع آن با محصول تولیدی ممکن است استفاده از آن را تحت الشعاع قرار دهد. پس لازم است بیشتر در مورد انواع کاغذ و کاربرد آن بدانیم. در ادامه قصد داریم شما را با انواع کاغذها در صنعت چاپ آشنا کنیم. با بخش اول معرفی این کاغذها با ما همراه باشید:

در صنعت کاغذسازی انواع کاغذ به چهار گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

الف) کاغذ و مقوای گرافیکی

ب) انواع مقوای بسته بندی

ج) کاغذهای بهداشتی

د) کاغذهای صنعتی برای مصارف الکترونیکی

حال مصرف کننده‌های کاغذ نیز با توجه به استفاده خود در صنعت، به انواع مختلفی تقسیم کرده‌اند. مانند:  کاغذ تحریر، کاغذ روزنامه، کاغذ بایپل، مقوای جلد، کاغذ کتاب و کاغذ پاکت و … که جزو کاغذهای معمولی به شمار می‌آید. اما بطور کلی انواع کاغذهای مورد استفاده در صنعت چاپ به شرح زیر است:

پیشنهاد مطالعه

کاغذ روزنامه (Paper News Print):

کاغذی ارزان قیمت که به شکل رول و ورق یافت می شود. قدرت جذب بالا داشته و معمولا برای چاپ روزنامه با ماشین افست و لترپرس استفاده می شود.

خرید کارتریج اصل و طرح در پرینت فید
پرینت‌فید با بیش از ۵۰۰ مدل کارتریج اصل و طرح با کیفیت بالا؛ با تضمین بهترین قیمت و اعطای اعتبار خرید برای انواع کارتریج جوهری و کارتریج لیزری، تجربه‌ای لذتبخش برای شما خلق می‌کند. همین حالا خرید کنید.
خرید کارتریج

کاغذ روزنامه از خمیر مکانیکی تهیه شده که بیشتر از خمیر چوب و الیاف بازیافتی تشکیل شده که به شکل رول و ورق یافت می‌شود. این کاغذ برای چاپ روزنامه و صورت حساب‌های ارزان قیمت مثل قبض آب و برق و … استفاده می‌شود. به دلیل وجود ناخالصی موجود در الیاف که لکنین نام دارد، رنگ آن با قرار گرفتن در معرض نور تغییر کرده و حالت پوسیدگی و شکنندگی پیدا می کند. همچنین قدرت جذب بالایی داشته و به طور معمول برای چاپ روزنامه با ماشین افست و لترپرس استفاده می‌شود. گرماژ معمول: ۵۰ گرم

انواع کاغذها در صنعت چاپ

کاغذ تحریر (Writing Paper):

از این نوع کاغذها که بیشتر با روش چاپ افست انجام می‌گیرد، برای چاپ کتاب و اوراق اداری همچون سربرگ، یادداشت و پاکت استفاده می‌شود و به راحتی می‌توان بر روی آن با خودکار یادداشت کرد. کاغذ تحریر در گرماژهای ۷۰گرم تا ۱۲۰ گرم در بازار موجود است.

انواع کاغذها در صنعت چاپ

کاغذ گلاسه مات و براق (Coated Paper & Board – Matt & Glossy):

این نوع کاغذها دارای پوشش براق یا مات هستند که در چاپ‌های رنگی کیفیت خوبی را ارائه می‌دهند. جالب است بدانید که به دلیل داشتن پوشش صاف و یکنواخت این کاغذ، به آن Surface Paper هم گفته می‌شود و در گرماژهای مختلف از ۹۰ گرم تا ۳۰۰ گرم در بازار موجود است.

از کاغذ گلاسه برای چاپ رنگی، ترامه و چاپ مجلات با کیفیت بالا استفاده می‌شود و مواد تشکیل دهنده آن مواد معدنی و خاک چینی  است. البته گفتنیست نوع ارزان تر آن نیز با خمیر چوب و الیاف بازیافتی تولید می‌شود.
کاغذ گلاسه‌ی مات و یا ابریشمی را نیز با روش مشابه با کاغذهای گلاسه و استفاده از مواد معدنی و خاک چینی پوشش می‌دهند.

انواع کاغذها در صنعت چاپ

کاغذ خود کپی (Carbonless Paper):

این کاغذ با پوشش شیمیایی که شبیه به کاربن عمل می‌کند، با فشار آوردن بر روی آن، به کاغذ زیرین منتقل می‌شود و یک کپی در صفحه بعدی ایجاد می‌کند.  این کاغذ در چند نسخه تهیه شده که در پشت نسخه اول، از کپسول‌های بسیار ریز رنگی برای انتقال تصویر و یا متن به صفحه زیرین استفاده می‌شود.

گفتنیست که این نوع کاغذ به نام NCR نیز در بازار معروف است و دارای گرماژ ۴۰ تا ۲۴۰ گرمی است. از کاغذ خودکپی بیشتر در مواردی چون، فاکتورها، قبوض، فرم‌ها و قراردادهای چند نسخه‌ای استفاده می‌شود.

انواع کاغذها در صنعت چاپ
خرید کارتریج لیزری و کارتریج جوهری در پرینت فید
پرینت فید با دارا بودن انواع کارتریج لیزری و کارتریج جوهری با کیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. شما می‌توانید برای خرید کارتریج اچ پی، کارتریج کانن، کارتریج سامسونگ و... همراه با کیفیت بالا؛ تضمین بهترین قیمت و ۶ ما ضمانت، به لینک زیر مراجعه کنید:
خرید کارتریج
3.9/5 - (13 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
3.9/5 - (13 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com