۵ نکته مهم که قبل از چاپ عکس باید بدانید ۵ نکته مهم که قبل از چاپ عکس باید بدانید

۵ نکته مهم که قبل از چاپ عکس باید بدانید

افزودن به لیست مطالعه
18 آگوست 2018 | 2.4K بازدید 2 دقیقه تحریریه پرینت فید

نکات چاپ عکس

۱۹ آگوست، مصادف با ۲۸ مرداد ماه، روز جهانی عکاسی است، به همین مناسبت در این مقاله قصد داریم ۵ نکته بسیار مهم که در چاپ دقیق و با کیفیت عکس تاثیرگذار است را به شما آموزش دهیم. در ادامه با پرینت فید همراه باشید:

۱- سایز دقیق کاغذ عکس

یکی از مهمترین المان‌هایی که در چاپ عکس باید به آن توجه بسیاری کرد، نوع کاغذ و اندازه آن است. چرا که انتخاب نادرست اندازه کاغذ عکس با توجه به بزرگ و کوچک بودن پروژه، ممکن است باعث افت کیفیت عکس شما شود. سایز دقیق کاغذهای عکاسی از آن جهت دارای اهمیت است که در چاپ مقداری از لبه‌های آن حذف نشود  .در ادامه به معرفی سایزهای کاغذهای عکاسی می‌پردازیم:

سایز معمول به سانتی مترسایز دقیق به سانتی مترسایز به اینچ
۱۰×۱۵۱۰٫۲×۱۵٫۲۴×۶
۱۳×۱۸۱۲٫۷×۱۷٫۸۵×۸
۱۶×۲۱۱۵٫۲×۲۰٫۳۶×۸
۲۰×۲۵۲۰٫۳×۲۵۸×۱۰
۲۰×۳۰۲۰٫۳×۳۰٫۵۸×۱۲
۳۰×۴۰۳۰٫۵×۴۰۱۲×۱۶
۴۰×۶۰۴۰×۶۰۱۶×۲۴
۵۰×۷۰۵۰×۷۰۱۹٫۵×۲۷٫۵

۲- رزولوشن تصویر

دومین نکته رزولوشن یا تعداد پیکسل‌های موجود در واحد طول پروژه است؛ زیرا تناسب اندازه، حجم و کیفیت پروژه پیکسل‌های آن خیلی مهم است. یعنی هرچه رزولوشن تصویر بالاتر باشد، کیفیت تصویر و به دنبال آن حجم پروژه بالاتر خواهد بود. با توجه به نوع خروجی مورد نظر ممکن است میزان رزولوشن بالا هیچ اثری در کیفیت تصویر ما حین نمایش نداشته باشد؛ زیرا همان‌گونه که قبلا اشاره کردیم برای محیط مانیتور رزولوشن ۷۲ پیکسل و برای چاپ در حد ۳۰۰ پیکسل مطلوب بوده و بیشتر از آن بجز افزایش بیهوده حجم پروژه، اثر محسوسی در کیفیت آن نخواهد داشت.

۳- نوع رنگ عکس

قبل از هرچیز باید مشخص کنید چه پروژه ای نیاز دارید چرا که مد عکس در هر پروزه ای متفاوت است، برای مثال در چاپ‌های صنعتی، روزنامه و بنر مد رنگی عکس بر روی CMYK قرار می‌گیرد و در چاپ دیجیتال و نمایش در تلویزیون و مانیتور از مد رنگی RGB استفاده می‌شود.

اما چطور می‌توانید در فتوشاپ مد رنگی CMYK را به RGB تغییر دهید؟

برای انجام اینکار ابتدا از طریق منوی Image گزینه Mode را انتخاب کنید، سپس با کلیک کردن بر روی گزینه RGB Color بدون آنکه تنظیم خاصی بر روی آن انجام دهید، تصویر شما به قالب رنگی RGB تبدیل می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

۴- رنگ‌های خارج از محدوده چاپ

در زمان چاپ عکس حتما به این نکته توجه داشته باشید که محمدوده رنگی محیط چاپ با محدوده رنگی مانیتور کمی متفاوت است و با همان حالتی که ما در مانیتور می‌بینیم چاپ نشوند. به این محدوده از رنگ‌ها که هنگام چاپ تغییر می‌کنند، Out Of Gamut می‌گویند. در این مواقع بهتر است قبل از چاپ، در نرم افزار فتوشاپ از قسمت View گزینه Gamut Warning را فعال کنید تا بتوانید محدوده های رنگی را شناسایی کرده و عکس خود را به بهترین شکل چاپ کنید. گفتنیست این قابلیت بیشتر برای بنرهای بزرگ و عکس های صنعتی کاربرد دارد.

 ۵- فرمت ذخیره‌سازی

یکی دیگر از نکات مهمی ‌که قبل از چاپ عکس مهم است، فرمت ذخیره‌سازی پروژه به نسبت کاربرد آن است. اگر قصد دارید پروژه شما با بهترین کیفیت ذخیره شود، بهتر است آن را در همان فرمت استاندارد فتوشاپ ذخیره کنید تا علاوه بر حفظ شدن کیفیت تصویر، لایه‌هایی که برای عکس خود تعریف کردید نیز، به راحتی قابل تغییر باشد. در مقالات بعدی، درباره تمامی فرمت‌های ذخیره سازی عکس صحبت می‌کنیم پس پرینت فید را دنبال کنید.

خرید کارتریج لیزری و کارتریج جوهری در پرینت فید
پرینت فید با دارا بودن انواع کارتریج لیزری و کارتریج جوهری با کیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. شما می‌توانید برای خرید کارتریج اچ پی، کارتریج کانن، کارتریج سامسونگ و... همراه با کیفیت بالا؛ تضمین بهترین قیمت و ۶ ما ضمانت، به لینک زیر مراجعه کنید:
خرید کارتریج
5/5 - (3 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
5/5 - (3 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com