دلایل بهم ریختگی رنگ در دستگاه کپی | وبلاگ پرینت فید دلایل بهم ریختگی رنگ در دستگاه کپی | وبلاگ پرینت فید

دلایل بهم ریختگی رنگ در دستگاه کپی

افزودن به لیست مطالعه
9 دسامبر 2019 | 3.9K بازدید 4 تحریریه پرینت فید

بهم ریختگی رنگ در دستگاه کپی

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کاربران در حین کپی و چاپ با آن مواجه می‌‌شوند، بهم ریختگی رنگ در دستگاه کپی است. زمانی که این مشکل در دستگاه کپی به‌وجود می‌‌آید، نتیجه چاپ، متن و تصاویری با رنگ‌های بهم ریخته است. این امر از جملات مشکلات رایج دستگاه کپی است، که روی نتیجه نهایی و خروجی کار تاثیر بسیار منفی می‌‌گذارد و حتی گاهی سبب می‌‌شود، صفحات کپی شده قابل استفاده نباشند.

اهمیت رنگ در دستگاه کپی

دستگاه کپی دستگاهی است که از متن، سند و یا تصاویر بصری روی کاغذ کپی تهیه می‌‌کند. بیشتر ماشین‌های فتوکپی امروزی از روش الکتروفتوگرافی برای انجام کپی استفاه می‌‌کنند، که به‌صورت گسترده در تجارت، دولت و تحصیل به کار برده می‌‌شود.

یکی از مهم‌‌ترین فاکتورهایی که در کپی مهم و اثرگذار است، توجه به رنگ‌‌هاست. رنگ در دستگاه کپی نقش حیاتی بازی می‌‌کنند و فرقی ندارد، که کپی سیاه و سفید باشد و یا رنگی، بلکه باید از نظم و ترتیب رنگی هم برخوردار باشد و به هیچ وجه بهم ریختگی رنگ در دستگاه کپی وجود نداشته باشد. چرا که بهم ریختگی رنگ در دستگاه کپی می‌‌تواند سبب نارضایتی و حتی عدم امکان استفاده از کپی‌‌های انجام شده شود. از این رو، کاربران انتظار دارند که کیفیت و نظم رنگ در دستگاه کپی حفظ شود و به نوعی تنظیم خود را داشته باشد. پس لازم است در زمانی که می‌‌خواهید از دستگاه کپی استفاده کنید، به تنظیمات رنگ آن، و عوامل و فاکتورهای دیگر توجه کنید.

دلیل بهم ریختگی رنگ

این مشکل دلایل زیادی دارد، در برخی شرایط برگه‌‌های کپی شده توسط دستگاه کپی، مشکلاتی در پس زمینه خود دارند که سبب ایجاد این مشکل می‌شوند. ولی با این حال، کثیفی دستگاه و قرارگیری نامناسب کاغذ در دستگاه از جمله مهم‌‌ترین و اصلی‌‌ترین علل ایجاد مشکل بهم ریختگی رنگ در دستگاه کپی است.

۱- کثیفی دستگاه کپی

تمیز نگه داشتن دستگاه کپی نقش مهمی در کیفیت آن دارد. در بسیاری از مواقع به دلیل کثیفی دستگاه کپی و یا کثیف شدن درام و بلید و … این مشکل پدید می‌آید. از این رو، دستگاه کپی باید به‌صورت دوره‌‌ای سرویس شده و با دستمال نرم و بدون پرز و مایع شیشه پاک کن تمیز شود. گردوغبار جذب شده روی شیشه کپی، و یا سایر قطعات و اجزای دستگاه نقش مهمی در ایجاد مشکل بهم ریختگی رنگ در دستگاه کپی دارد. برای حفظ کیفیت چاپ و کپی، هر بار که کاتریج تونر را تعویض می‌‌کنید، یا هر بار که با مشکلات کیفیت چاپ مانند بهم ریختگی رنگ در دستگاه کپی مواجه می‌‌شوید، می‌‌توانید دستگاه کپی را به روش زیر تمیز کنید.

بهم ریختگی رنگ در دستگاه کپی

برای تمیز کردم کابین دستگاه از مواد تمیز کننده که حاوی مقادیر زیاد الکل، حلال و یا سایر مواد قوی هستند استفاده نکنید، چرا که سبب آسیب دیدن کابین می‌‌شود. برای تمیز کردن دستگاه و اطراف آن که به جوهر آلوده شده است، تنها از دستمالی که با آب مرطوب شده است استفاده کنید و بدنه دستگاه را هم با پارچه نرم و بدون پرز تمیز کنید. اما برای تمیز کردن داخل دستگاه که ممکن است ذرات کاغذ، تونر و یا گردوغبار در حین فرایند کپی در آن جمع شود، ابتدا دستگاه را خاموش و سیم آن را از برق جدا کنید، سپس صبر کنید تا خنک شود و با باز کردن دستگاه کارتریج و تونر را بیرون آورده و آن را به آرامی تمیز کنید.

پیشنهاد مطالعه

۲- قرارگیری نامناسب کاغذ در دستگاه کپی

در برخی مواقع به دلیل این که برای کپی و چاپ از کاغذهای مرطوب استفاده می‌‌شود، رنگ‌‌های چاپ شده و یا کپی شده روی کاغذ پخش می‌شوند و نظم خود را از دست می‌‌دهند. لذا در صورتی که کاغذ انتخاب شده برای کپی مرطوب است، در این صورت کاغذ را تعویض کنید. اگر در کپی بعدی مشکلی به‌وجود نیامد و بهم ریختگی رنگ وجود نداشت، در این صورت می‌‌توان نتیجه گرفت که دلیل این مشکل از کاغذ بوده است.

البته برای پیشگیری از رطوبت در کاغذها بهتر است، بسته کاغذها را در صورتی که به آنها نیاز دارید باز کنید و بعد از اتمام کار هم آنها را دوباره به‌خوبی بسته‌بندی کنید، تا رطوبت به داخل بسته‌بندی نفوذ نکند. همچنین باید به این نکته توجه داشت که ضخامت و بافت کار مورد استفاده در دستگاه کپی هم نقش زیادی در تنظیم رنگ دستگاه دارد. برای این که رنگ دستگاه کپی را براساس بافت و جنس کاغذ مورد استفاده تنظیم کنید، می‌‌توانید از منوی Advanced setting تنظیمات رنگ دستگاه را متناسب با جنس و بافت کاغذ خود تغییر دهید.

۳- به هم ریختن تنظیمات دستگاه کپی

تنظیم اشتباه و یا بهم ریختن تنظیمات دستگاه به‌صورت عمدی و یا سهوی می‌‌تواند موجب بهم ریختگی رنگ در دستگاه کپی باشد. به همین دلیل قبل از اقدام به کار بر حسب نوع کپی که می‌‌خواهید انجام دهید، تنظیمات دستگاه را بررسی و اصلاح کنید. اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارد، در این صورت می‌‌توانید بعد از وارد شدن به بخش تنطیمات دستگاه کپی، تنظیم رنگ‌‌ها را به حالت پیش فرض قرار دهید تا خود دستگاه تنظیم مناسب را انتخاب کند.

در بیشتر دستگاه‌‌های کپی، وارد شدن به تنظیمات رنگ، از طریق کنترل پنل انجام می‌‌شود که در این بخش کاربر می‌‌تواند کیفیت رنگ را از نرمال یا پایین به بالا ارتقاء دهد. برای درست کردن تنظیمات مربوط به رنگ دستگاه کپی در بیشتر موارد در دستگاه‌های مختلف می‌‌توانید از مسیر زیر اقدام کنید.

Copy > other setting > Color Balance > انتخاب رنگ و تنظیم سطح رنگ > Apply.

بهم ریختگی رنگ در دستگاه کپی

۴- توزیع اتفاقی جوهر روی صفحه چاپ

توزیع اتفاقی جوهر روی صفحه چاپ یکی دیگر از دلایل بهم ریختگی رنگ در دستگاه کپی است، پرینترهای جوهرافشان به‌وسیله رنگدانه‌ها و جوهرهای رنگی که هر دو بر پایه آب کار می کنند، اقدام به چاپ می‌کنند. گاهی جوهر به‌صورت اتفاقی روی کاغذ پخش می‌شود، که همین امر سبب ایجاد مشکل بهم ریختگی رنگ در دستگاه کپی می‌شود. ولی در بسیاری از مواقع توزیع اتفاقی ذرات جوهر روی صفحه چاپ، به‌دلیل استفاده از کاغذهای مرطوب و یا نامناسب و یا وجود اشتباه در چیدمان کاغذ روی می‌‌دهد، که با بررسی و اصلاح این موارد مشکل رفع خواهد شد. البته برای پیشگیری از این مشکل بهتر است، از جوهرهایی با کیفیت بالا استفاده شود و همچنین زمان مناسب برای خشک شدن جوهر، روی کاغذ کپی شده، داده شود، تا بر اثر عوامل خارجی جوهر روی کاغذ پخش نشود و بهم ریختگی رنگ به‌وجود نیاید. همچنین انتخاب ترکیب درست از جوهر و کاغذ و نیز تغییر تنظیمات دستگاه کپی برای جلوگیری از توزیع اتفاقی جوهر روی کاغذ هم می‌‌تواند برای برطرف کردن این مشکل مفید باشد. علاوه بر اینها می‌توان از تثبیت کننده‌های جوهر هم استفاده کرد و به این وسیله مانع از ایجاد این مشکل شوید.

۶- به هم ریختن تنظیمات وضوح چاپ

اگر تمام سطح یک صفحه کپی شده بهم ریخته باشد، در این صورت علت این مشکل تنظیم نبودن وضوح تصویر است که برای برطرف کردن آن می‌‌توان از طریق مشخصات کپی اقدام کرد و با توجه به دستورالعملی که دستگاه کپی دارد، به تنظیم وضوح چاپ اقدام کرد.

برای تنظیم وضوح چاپ، در اکثر دستگاه‌‌های کپی می‌توانید به این صورت عمل کنید:

به بخش کپی در کنترل پنل دستگاه وارد شوید و سپس بخش افزایش و تنظیم کیفیت کپی را انتخاب کرده و بعد به تنظیم وضوع برای کپی بپردازید.

Copy > other setting > Sharpness >  تنظیم وضوح > Apply

۷- چاپ کردن روی درزها

چاپ کردن روی درزهای هم می‌‌تواند سبب بهم ریختگی رنگ در دستگاه کپی شود. گاهی به دلیل عدم آگاهی و یا اشتباه کاربر کاغذها طوری روی دستگاه کپی چیده می‌‌شوند که درزهای آن پشت سر هم قرار می‌‌گیرند. در این صورت کپی روی درزها سبب بهم ریختن رنگ می‌‌شود.

خرید کارتریج لیزری و کارتریج جوهری در پرینت فید
پرینت فید با دارا بودن انواع کارتریج لیزری و کارتریج جوهری با کیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. شما می‌توانید برای خرید کارتریج اچ پی، کارتریج کانن، کارتریج سامسونگ و... همراه با کیفیت بالا؛ تضمین بهترین قیمت و ۶ ما ضمانت، به لینک زیر مراجعه کنید:
خرید کارتریج
3.7/5 - (3 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
3.7/5 - (3 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com