دلایل شناسایی نشدن کارتریج در پرینتر دلایل شناسایی نشدن کارتریج در پرینتر

دلایل شناسایی نشدن کارتریج در پرینتر

افزودن به لیست مطالعه
17 دسامبر 2018 | 10.0K بازدید 3 دقیقه زهرا چگینی

شاید برای شما هم پیش آمده است که پس از تغییر و تعویض یک کارتریج خالی و یا پس از شارژ مجدد کارتریج، پرینترتان آن را شناسایی نکند. این امر ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که در ادامه به بررسی این مشکلات می‌پردازیم:

برای حل این مشکلات چه باید کرد؟

۱- ریست کردن حافظه داخلی پرینتر:

سیستم پرینترها اینگونه است که پس از نصب کارتریج جدید، حافظه داخلی آن ریست شود و کارتریج را تشخیص و سطوح جوهر و تونر را پر نشان دهد.

اما گاهی اوقات، برخلاف گفته های بالا، پرینتر به درستی عمل نکرده و پیغام قدیمی بودن کارتریج و یا نبود کارتریج را نمایش می‌دهد. برای اینکه بتوانید این مشکل را حل کرده و حافظه پرینتر خود را به صورت دستی ریست کنید، مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا کارتریج جدید را از دستگاه جدا کرده و کارتریج‌ قدیمی را جایگزین کنید و پرینتر را به مدت ۱۰ دقیقه به حال خود رها کنید.
  • در مرجله بعدی، مجدد کارتریج قدیمی را از دستگاه جدا کرده و کارتریج جدید را قرار دهید. در این زمان، بهتر است امتحان کنید که پرینتر کارتریج را شناسایی کرده است یا خیر؟ در غیر این صورت مراحل بعدی را ادامه دهید.
  • کارتریج جدید را از دستگاه خارج کنید و در یک مکان امن و تمیز قرار دهید تا کارتریج آسیبی نبیند.
  • در مرحله بعد، پرینتر را با استفاده از دکمه پاور خاموش کنید.
  • سپس دوشاخه پرینتر را از برق جدا کنید. به این نکته توجه کنید که ابتدا به طور جداگانه پرینتر را با زدن دکمه‌ی پاور خاموش کنید و سپس از برق جدا کنید. چرا که بعضی از پرینترها اگر فقط با دکمه پاور موجود در پانل کنترل پرینتر خاموش شوند، ممکن است در حالت خواب باقی بمانند.
  • پس از ۱۰ دقیقه مجدد سیم برق را به پریز وصل کنید.
  • حال در این مرحله باید کارتریج جدید وارد کنید.
  • سپس دکمه پاور پرینتر را نگه داشته تا روشن شود.
پیشنهاد مطالعه

با انجام دادن این مراحل، کارتریج با پرینتر شما سازگار خواهد شد. اما اگر باز هم به مشکل برخورد کردید، مراحل زیر را طی کنید:

۱- اتصالات فلزی را تمیز کنید:

اتصالات فلزی اغلب در یک طرف، در پشت کارتریج تونر و یا کارتریج جوهری به شکل یک قطعه مسطح مسی، فلزی یا یک صفحه مدار وجود دارند. البته لازم به ذکر است که برخی از کارتریج‌های جوهری این اتصال فلزی را ندارند. برای حل این مشکل مراحل زیرا دنبال کنید:

  • پرینتر را خاموش کرده و دوشاخه‌ی آن را از برق جدا کنید.
  • با دقت کارتریج جوهری و یا لیزری را از پرینتر جدا کنید و روی یک سطح تمیز قرار دهید.
  • اتصالات فلزی کارتریج را جدا کنید.
  • با دقت داخل پرینتر را بررسی کنید و تمامی نقاط اتصال را بیابید.
  • با استفاده از یک تکه پارچه‌ی خشک و بدون پرز، تمام اتصالات کارتریج و پرینتر را پاک کنید و تمام گردوخاک موجود روی آن‌ها از بین برود. مراقب باشید تا آسیبی به قطعات و اتصالات وارد نشود.
  • کارتریج را داخل پرینتر قرار دهید.
  • پرینتر را روشن کنید.
  • حال چند برگه را با پرینتر چاپ کنید.
  • با این کار تمام آلودگی‌های اتصالات یا تراشه‌های کوچک برطرف خواهد شد.

دلایل دیگری که موجب شناخته نشدن کارتریج در پرینتر می‌شود را در ادامه بررسی می‌کنیم.

۲- بسته‌بندی:

اگر بسته‌بندی و روکش پلاستیکی روی کارتریج جدید را جدا نکنید، به طور قطع پرینتر کارتریج را شناسایی نخواهد کرد و مشکلاتی برای شما بروز خواهد داد.

۳- آسیب دیدگی و کثیف بودن اتصالات:

کارتریج جدید دارای اتصالاتی از جنس فلز است که روی پرینتر متصل می‌شوند. در صورت کثیف بودن و یا آسیب‌دیدگی این اتصالات، پرینتر قادر به برقراری ارتباط نخواهد بود.

پیشنهاد مطالعه

۴- نصب مواد مصرفی نامناسب:

اگر به طور تصادفی به جای کارتریج تونر و یا کارتریج جوهر، یک درام و یا لوازم دیگری خریداری و نصب کنید، پرینتر به درستی کار نمی‌کند.

۵- نصب نادرست کارتریج جوهری:

اگر کارتریج جوهری به‌درستی در اسلات خود قرار نگیرد، پرینتر قادر به شناسایی کارتریج جوهر نبوده و پیام خطا را مشاهده خواهید کرد. در این شرایط باید پوشش کارتریج جوهر را از جای خود خارج کرده، تمام کارتریج‌ها را کنترل کنید که ر جایگاه خود قرار گرفته باشند و دوباره کاور را در جای خودش قرار دهید.

۶- بروزرسانی Firmware:

بروزرسانی فریمور یکی از دلایل اصلی بروز مشکل برای کارتریج‌های سازگار برای پرینتر است. پرینترهای امروزی، به صورت اتوماتیک به اینترنت متصل می‌شوند، اما در صورت نیاز، نرم‌افزارهای کامپیوتر و نرم‌افزارهای اینترنتی پرینتر باید به‌روزرسانی شوند. بیشتر مشکلات با این بروزرسانی برطرف خواهند شد، اما اخیرا، تولیدکنندگان پرینتر از بروزرسانی برای متوقف کردن کارتریج سازگار در تولیدات خود استفاده می‌کنند. در این موارد اغلب با پیغام‌های کارتریج سازگار نیست و یا کارتریج شناسایی نشده روبرو خواهید شد.

در صورتی که مایل به استفاده از کارتریج شارژ شده برای پرینتر خود هستید باید بروزرسانی خودکار آن را متوقف کنید. برای این کار باید به روش زیر عمل کنید:

برای انجام این کار وارد Conrol panel شده و printer and devices را انتخاب کنید. در لیستی از پرینترهایی که در صفحه مشاهده می‌کنید، روی پرینتر موردنظر کلیک کرده و properties را بزنید. در تب software، تیک بروزرسانی را بردارید.

در مورد کارتریج‌های شارژ شده چه می‌دانید؟

اگر از کارتریج‌های تونر و یا جوهری شارژ شده استفاده می‌کنید و یا کارتریج جوهری را خودتان شارژ کرده باشید، احتمال نشیت جوهر داخل پرینتر وجود دارد و این کار به قطعات داخلی پرینتر و یا خود کارتریج آسیب وارد خواهد کرد. بعد از شارژ کردن کارتریج باید چیپست‌های آن نیز ریست شوند. ریست نشدن چیپست‌ها موجب خوانده نشدن آن‌ها توسط پرینتر می‌شود، درنتیجه کارتریج شناسایی نخواهد شد.

همانطور که فریمور روی پرینتر بروزرسانی می‌شود، چیپست‌ها نیز نیاز به بروزرسانی دارند.

چگونه می‌توان از کارتریج‌ شارژ شده استفاده کرد؟

برای استفاده از کارتریج شارژ شده این است که به تنظیمات پرینتر رفته و گزینه‌ی preference را باز کنید و تیک مربوط به نمایش پیغام Store anonymous usage information را غیرفعال کنید. با غیرفعال این گزینه، به پرینتر اعلام می‌کنید که کارتریج نصب شده را بررسی نکند. درنتیجه شما قادر هستید از کارتریج شارژ شده هم استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که این کار مانع از اطلاع شما از میزان جوهر موجود در کارتریج‎ ها در هر بار مصرف خواهد شد.

جهت خرید انواع کارتریج طرح و اصل، به فرشگاه اینترنتی پرینت فید مراجعه کنید:

خرید کارتریج لیزری و کارتریج جوهری در پرینت فید
پرینت فید با دارا بودن انواع کارتریج لیزری و کارتریج جوهری با کیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. شما می‌توانید برای خرید کارتریج اچ پی، کارتریج کانن، کارتریج سامسونگ و... همراه با کیفیت بالا و ۶ ماه ضمانت، به لینک زیر مراجعه کنید:
خرید کارتریج

منبع: tonergiant.co.uk

4.3/5 - (3 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
4.3/5 - (3 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com