چه کاغذی برای چه عکسی؛ نکاتی مهم برای انتخاب بهترین کاغذ پرینت عکس | وبلاگ آچارباز چه کاغذی برای چه عکسی؛ نکاتی مهم برای انتخاب بهترین کاغذ پرینت عکس | وبلاگ آچارباز

نکات طلایی در انتخاب بهترین کاغذ برای چاپ عکس

افزودن به لیست مطالعه
22 سپتامبر 2020 | 3.3K بازدید 10 دقیقه زهرا میری

بهترین کاغذ برای چاپ عکس

انتخاب کاغذی که تصویری با بهترین نور و کیفیت روی آن چاپ شود، برای چاپ عکس کار آسانی نیست. در این بخش به شما نکات طلایی در انتخاب بهترین کاغذ برای چاپ عکس را خواهیم آموخت.

چه یک عکاس حرفه‌ای باشید یا تازه کار، زمان زیادی را صرف گرفتن عکس خواهید کرد. برای گرفتن یک عکس خوب شما به عنوان یک عکاس وقت، انرژی و هزینه زیادی را صرف می‌کنید. پس اگر نتیجه کار، یک عکس چاپ شده بی‌کیفیت باشد، خستگی بر تن شما باقی خواهد ماند.

شما به عنوان یک عکاس، کار خود را جدی می‌گیرید و در انتخاب سوژه‌ها، لنز دوربین و تنظیم رنگ وسواس به خرج داده و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنید، بنابراین باید در مورد کیفیت کاغذی که عکس شما روی آن چاپ خواهد شد نیز وسواس داشته باشید و بهترین کیفیت را انتخاب کنید.

شما نمی‌توانید هر کاغذی را که در فروشگاه لوازم جانبی پرینتر دیدید، برای چاپگر مخصوص خود انتخاب کنید. زیرا انتخاب کاغذ مناسب برای عکس تاثیر خوبی در وضوح، کیفیت و احساس عکس خواهد گذاشت.

ویژگی‌ بهترین کاغذ برای چاپ عکس

این که با عکستان چه خواهید کرد؟ اولین چیزی‌ست که باید در انتخاب کاغذ مناسب عکاسی در نظر بگیرید. آیا می‌خواهید عکس را قاب کنید یا به دوستانتان هدیه دهید و یا اینکه آن را درون آلبوم بگذارید؟ در بازار کاغذهای عکاسی با تنوع و مدل‌های فراوانی موجود هستند که ممکن است وقتی برای خرید کاغذ چاپ عکس مراجعه می‌کنید، عدم آشنایی با ویژگی‌ها و امکانات هر کدام شما را سردرگم سازد. هنگام خرید اغلب موارد زیر مطرح می‌شود:

  • ضخامت کاغذ
  • نوع و بافت کاغذ
  • روشنایی و درخشش کاغذ
  • قیمت کاغذ مناسب چاپ عکس
خرید بهترین کاغذ برای چاپ عکس رنگی
کاغذهای مناسب چاپ تصویر در انواع مختلف با ویژگی‌های متفاوت در بازار موجود هستند.

ضخامت کاغذ برای چاپ عکس چقدر باشد؟

برای اینکه کیفیت عکس خود را ارتقا بخشید، کاغذی را انتخاب کنید که از ضخامت بیشتری برخوردار باشد، کاغذ ضخیم وضوح تصویر را بالا برده و آسیب پذیری عکس را کاهش می‌دهد.

خرید آنلاین کارتریج جوهری اصل
کاغذهای مناسب چاپ دارای ضخامت های متفاوتی هستند، هر چه ضخامت کاغذ بیشتر باشد، قیمتش نیز بالاتر است.

از چه نوع کاغذی برای چاپ عکس استفاده کنیم؟

انتخاب نوع کاغذ به خروجی مورد انتظار شما بستگی دارد، قبل از انتخاب باید به این سوالات پاسخ دهید که آیا می‌خواهید تصویر خروجی دارای رنگ‌های زنده باشد و یا تصمیم دارید تصاویر سیاه و سفید را روی آن چاپ کنید؟ در کجا از تصویر استفاده خواهید کرد؟ آن را درون آلبوم خود می‌گذارید و یا بر روی دیوار نصب می‌کنید؟ بعد از پاسخ به سوالات بالا، بهتر است به سراغ معرفی انواع کاغذهای چاپ عکس برویم و با ویژگی هر کدام آشنا شویم تا بتوانیم یک انتخاب درست داشته باشیم.

پیشنهاد مطالعه

از معروفترین کاغذهای مناسب برای چاپ عکس می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کاغذ چاپ عکس مات یا همات لاستر (luster)
  • کاغذ براق و نیمه براق یا همان گلاسه (Glossery)
  • کاغذ بوم
  • کاغذ کنواس
  • کاغذ هنری
  • کاغذ سیلک (Silk)
  • کاغذ پریل(Pearl)
بهترین کاغذ برای چاپ عکس
قبل از انتخاب نوع کاغذ لازم است انتظارات از تصویر چاپ شده مشخص شوند.

کاغذ چاپ عکس مات چه ویژگی هایی دارد؟

اگر به دنبال تصویری واضح هستید و دیدن جزئیات برای شما اهمیت زیادی دارد از کاغذ مات برای چاپ تصاویر خود استفاده کنید. کاغذ مات (لاستر) یا همان مخملی معروف، دارای بافت نرم است، نور را نمی‌تاباند و از کیفیت تصویر نمی‌کاهد. این نوع کاغذ به دلیل کیفیت و ماندگاری بالا، مناسب برای چاپ تصاویر پرسنلی و حرفه‌ای است. کاغذ لاستر دارای قیمت خرید پایینی بوده و یکی از پر فروشترین کاغذها در بازار است.

عکس مات بهتر است یا براق
کیفیت و ماندگاری کاغذهای مات بیشتر از کاغذهای براق است.

چاپ عکس رنگی روی کاغذ براق و نیمه براق چگونه است؟

کاغذ‌های براق و نیمه براق همیشه ظاهری جذاب داشته‌اند و برای تازه‌کاران حرفه عکاسی گزینه‌ی ایده‌الی به نظر می‌آیند. رنگ تصاویر روی این کاغذ‌ها بسیار زیبا و عمیق به نظر می‌رسد و همین موضوع آن را به پرکاربردترین کاغذ در چاپ عکس‌های با تراکم رنگ بالا و گرم، تصاویر پاسپورتی، جشن‌ها و… کرده است. اما این کاغذ‌ها نور و درخشش را منعکس کرده و باعث کاهش کیفیت تصاویر می‌شوند.

اگر قصد دارید تصویر دلخواه خود را قاب کنید، هرگز آن را روی کاغذ براق یا نیمه براق چاپ نکنید زیرا بازتاب و درخشش نور از پشت شیشه کیفیت تصویر شما را از بین برده و آن را کدر و تار خواهد کرد.

کاغذ چاپ عکس
کاغذهای براق بیشتر توسط عکاسان تازه کار و برای چاپ تصاویر جشن‌ها به کار می‌رود.

دلیل استفاده از کاغذ بوم برای چاپ تصاویری که در قاب قرار می گیرند چیست؟

اگر قصد دارید عکس خود را روی دیوار قاب کنید، کاغذ بوم گزینه خوبی است. این کاغذ بافتی کمی خشن دارد و این یعنی جزئیات را بسیار واضح نشان خواهد داد. کاغذ بوم کیفیتی مانند کاغذ مات دارد و هنگام مشاهده از راه دور رنگ‌ها را بسیار با کیفیت و شفاف نشان می‌دهد.

چاپ روی کاغذ بوم
برای چاپ تصاویری که بر روی دیوار قاب می‌شوند از کاغذ بوم استفاده می‌شود.

چرا از کاغذ کنواس برای چاپ تصاویر طبیعت استفاده می‌شود؟

کاغذ کنواس مانند کاغذ بوم برجستگی‌ها و فرو رفتگی‌های زیادی بر روی سطح خود دارد ولی نسبت به آن دارای درخشندگی بیشتری است. این نوع کاغذ جزو کاغذهای سنگین وزن است و از کاربردهای آن می‌توان به استفاده در بوم نقاشی اشاره کرد.

کاغذ کانواس چیست؟
کاغذ کنواس بافت دار بوده و به پارچه کانواس که دارای بافت پشمی است، شباهت دارد.

برای چاپ تصاویر مناظر، چه کاغذی مناسب است؟

کاغذ هنری بافت ضخیم‌تری از کاغذ مات دارد به همین دلیل قیمت آن بیشتر است. پوشش مات این کاغذ‌ها می‌‌تواند مقادیر مختلفی از رنگ و کنتراست را ارائه دهد. در نتیجه دید متفاوتی از رنگ‌ها و نقش‌ها را مشاهده خواهید کرد. کاغذهای هنری تصاویر با رنگ‌های یکنواخت مانند مناظر را به خوبی نمایش می‌دهند.

فروشگاه آنلاین کارتریج‌های تونر اصل و طرح HP
برای چاپ تصاویر با ترکیب رنگ یکنواخت استفاده از کاغذهای هنری پیشنهاد می‌شود.

چرا از کاغذ سیلک (Silk) برای چاپ تصویر روی شاسی استفاده می شود؟

از کاغذ سیلیک می‌توان برای چاپ تصاویر حرفه‌ای استفاده کرد. این کاغذ بافتی لطیف اما زبر مانندی دارد و از کاغذ مات ضخیم تر است. کاغذ سیلک را با نام کاغذ ابریشمی نیز می‌شناسند و بیشتر برای چاپ تصاویر بر روی شاسی توسط آتلیه‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود. از دیگر ویژگی‌های مثبتش می‌توان به باقی نماندن اثر انگشت بر روی آن و کنتراست و ماندگاری بالای تصاویر اشاره کرد. کاغذ سیلک با توجه به کیفیتش دارای قیمت مناسبی است.

خرید کارتریج‌ تونر اصل 
برای چاپ تصویر بر روی شاسی از کاغذ سیلک استفاده می‌شود.

کاغذ پریل (Pearl) چه تفاوتی با کاغذ براق دارد؟

کاغذ پریل توسط کمپانی فوجی تولید می‌شود و بسیار شبیه به کاغذ براق است. اما نسبت به آن درخشندگی و مقاومت بیشتری دارد. کاغذ پریل جزو کاغذهای حرفه‌ای عکاسی دسته بندی می‌شود.

تعویض و تعمیر کارتریج
تصاویر چاپ شده بر روی کاغذ پریل به علت درخشندگی بالایی که دارند، بسیار زنده هستند.

روشنایی و درخشش کاغذ چه تاثیری در چاپ عکس دارد؟

میزان روشنایی کاغذ می‌تواند تا حد زیادی بر رنگ و کنتراست به خصوص در رنگ‌های تیره تاثیر بگذارد، بیشتر کاغذ‌ها حدود ۶۰ الی ۹۰ درصد از نور را منعکس خواهند کرد. هنگام انتخاب کاغذ مناسب عکس لازم است به بودجه و نیاز خود توجه کنید. اگر می‌خواهید تصویر شما دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد، باید کاغذی با میزان روشنایی پایین انتخاب کنید.

خرید آنلاین کارتریج
میزان روشنایی کاغذ بر رنگ تصویر چاپ شده روی آن تاثیر گذار است.

چگونه تصاویر چاپ شده بر روی کاغذ طول عمر بیشتری داشته باشند؟

طول عمر تصویر چاپ شده بر روی کاغذ به پرینتر و نوع کاغذ استفاده شده، وابسته است. در صورتی که می‌خواهید عکس شما دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشد، در ابتدا دفترچه راهنمای پرینتر خود را مطالعه کنید. اغلب پرینترها مناسب‌ترین کاغذ را برای داشتن یک خروجی با کیفیت معرفی می‌کنند. با انتخاب کاغذ متناسب با توان پرینترتان می‌توانید خروجی با کیفیت‌تری داشته باشید.

تعمیرات تخصصی پرینتر
در دوام و ماندگاری تصویر هم کیفیت چاپ پرینتر و هم برگه استفاده شده در پرینتر اهمیت دارند.
خرید کارتریج لیزری و کارتریج جوهری در پرینت فید
پرینت فید با دارا بودن انواع کارتریج لیزری و کارتریج جوهری با کیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. شما می‌توانید برای خرید کارتریج اچ پی، کارتریج کانن، کارتریج سامسونگ و... همراه با کیفیت بالا؛ تضمین بهترین قیمت و ۶ ما ضمانت، به لینک زیر مراجعه کنید:
خرید کارتریج
5/5 - (3 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
5/5 - (3 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com