آشنایی با قطعات کارتریج لیزری و کارکرد آن آشنایی با قطعات کارتریج لیزری و کارکرد آن

آشنایی با قطعات کارتریج لیزری و کارکرد آن

افزودن به لیست مطالعه
23 آوریل 2018 | 15.5K بازدید 5 دقیقه جواد محمدیان

همانطور که می‌دانید، کارتریج‌ها به دو دسته جوهری و لیزری تقسیم می‌شوند. کارتریج‌های لیزری، از لحاظ ساختاری دارای قطعاتی هستند که هرکدام از آنها وظیفه خاصی را انجام می‌دهند و هرکدام که ایراد داشته باشد روی چاپ‌های انجام شده تاثیر می‌گذارند.

حال در این مقاله به معرفی قطعات کارتریج‌های لیزری و کارکرد آنها پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید:

۱- تونرچیست؟

تونر، پودری خاص با  فشردگی و غلظت زیاد است. ترکیبات اصلی تونر شامل:  پودر کربن، پلیمرهای خاص ، پلی‌استر، رزین و اکسیدآهن است.

در ادامه‌ی مراحل چاپ، تونر  بر سطح درام پخش می‌شود. تونر بار الکتریسته‌ی ساکن ولی مخالف بار درام را دارد، این پودر تنها به نقاطی می‌چسبد که دارای بار مثبت هستند و در حقیقت تصویر مورد نظر به شیوه‌ای قابل مشاهده شکل می‌گیرد. هر قدر تونر جنس مرغوب‌تری داشته باشد بهتر به درام چسبیده و کیفیت چاپ بالا می‌رود.

در ضمن، شارژ کارتریج پرینتر لیزری در اصل به  تونر مربوط می‌شود و تونر های سوخته و قدیمی خارج و تونرهای نو در کارتریج وارد (شارژ) می‌شود.

۲- مخزن تونر و مخزن ضایعات

در کارتریج‌های لیزری بدنه کارتریج از دو قسمت تشکیل می‌شود که یک قسمت اصلی یا منبع تغذیه کننده پودر و دیگری مخزن پودر ضایعات یا سوخته است که شرکت تولید کننده بر اساس ظرفیت آن تونر می‌ریزند.

به عنوان مثال برای کارتریج ها اچ پی مدل ۴۹A-53A  ۱۴۰ گرم تونر استفاده می‌شود.

۳- همزن

داخل مخزن اصلی، قطعه‌ای با نام همزن وجود دارد که باعث پخش شدن تونر بصورت یکنواخت داخل مخزن می‌شود.

۴- مگنت

میله‌ای استوانه‌ای شکل با خاصیت آهنربایی است که در مخزن اصلی نصب می‌شود و تونر را به خود جذب می‌کند. هنگام چاپ پودر از سطح مگنت به سطح درام منتقل می‌شود.

در صورت خرابی این قطعه، چاپ انجام شده بسیار کمرنگ است و یا باعث ایجاد لکه‌های سیاه روی کاغذ می‌شود.

۵- داکتر بلید

وظیفه این قطعه یکسان نگه داشتن تونر بر روی سطح مگنت است که در صورت خرابی و یا تنظیم نبودن آن، شاهد کمرنگی و یا پر رنگی چاپ و ایجاد خطوط عمودی روی چاپ می‌شوید.

۶- بلید

این قطعه زیر درام و در مخزن ضایعات قرار دارد و وظیفه پاک کردن و تمیز کردن سطح درام هنگام چرخش را دارد.

پیشنهاد مطالعه

در صورت عدم کارکرد صحیح این قطعه، تونر از سطح درام پاک نمی‌شود و چاپ بصورت سیاه و کثیف انجام می‌شود و یا خطوطی از بالا تا پایین صفحه چاپ می‌شود.

۷- درام

قطعه‌ای استوانه‌ای شکل، به رنگ آبی فیروزه ای و یا سبز است که در قسمت مخزن ضایعات نصب شده و با تابش نور لیزر، باردار می‌شود و تونر را از سطح درام به خود جذب می‌کند و بعد از هربار گردش توسط بلید پاک شده و مجدد برای جذب تونر آماده می‌شود. به طور کل درام قطعه ای از آلمینیوم است که سطح آن راعناصری حساس به نور که سلنیوم یکی از آنهاست پوشیده شده و لایه‌ای محافظ برای محافظت از آن عنصر حساس روی آن کشیده شده است.

در صورت خرابی این قطعه چاپ بصورت کمرنگ انجام شده و یا در برگه چاپ شده نقطه هایی به تعداد ۴ عدد، به فواصل منظم دیده می‌شود.

۸- شاتر درام

درام کارتریج لیزری قطعه‌ای بسیار حساس است. گاهی به علت‌های مختلف مجبور هستیم که کارتریج دستگاه را خارج کنیم؛ شاتر درام در این مواقع از درام دستگاه در مقابل ضربه محافظت می‌کند، همچنین این قطعه وظیفه محفاظت  از درام، در مقابل نور را نیز بر عهده دارد. هنگامی که کارتریج از دستگاه خارج می‌شود این قطعه جلو درام را می‌گیرد و هنگامی که کارتریج وارد پرینتر می‌شود از جلوی آن کنار می‌رود.

۹- فوم رولر

قطعه‌ای استوانه‌ای شکل از جنس اسفنج یا نمد که در زیر درام قرار دارد و باعث شارژ شدن اولیه سطح درام می‌شود و در صورت خرابی، چاپ بطور کامل سیاه و یا با تکرار مواجه می‌شود.

۱۰- چیپست

چیپست تراشه‌ای است که تعداد برگ پرینت شده و باقیمانده تونر را در کارتریج نشان می‎دهد و بعد از تمام شدن شمارنده کارتریج ارور می‌دهد. در صورت ارور با پیغام‌های زیر مواجه می‌شوید. گفتنیست هنگامی که کارتریج خود را شارژ کردید، چیپست آن نیز باید تعویض شود.

Cartridge Very low – Order Cartridge – ۱۰٫۰۰۰ supply memory error – used cartridge in use …

قطعات کارتریج لیزری

۱۱-وایپربلید

این قطعه از متصل شدن یک قطعه فلزی به یک قطعه لاستیکی تشکیل می‌شود. وایپر بلید تونرهای باقی مانده روی درام را تمییز می‌کند. این قطعه از حساسیت زیادی برخوردار است و در صورت آسیب دیدن کیفیت چاپ پایین می‌آید. تونرهای جمع‌آوری شده در قسمتی به نام مخزن ضایعات جمع‌آوری می‌شوند (هنگامی که این مخزن پرشد باید آن را تخلیه کرد).

۱۲- قطعات دیگری نیز در کارتریج وجود دارد، مانند: بوش‌های سر مگنت – چرخ دنده – فنر و درب محافظ درام، که اهمیت کمتری در چاپ دارند و درصد خرابی آنها خیلی کم است.

خرید کارتریج لیزری و کارتریج جوهری در پرینت فید
پرینت فید با دارا بودن انواع کارتریج لیزری و کارتریج جوهری با کیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. شما می‌توانید برای خرید کارتریج اچ پی، کارتریج کانن، کارتریج سامسونگ و... همراه با کیفیت بالا؛ تضمین بهترین قیمت و ۶ ما ضمانت، به لینک زیر مراجعه کنید:
خرید کارتریج
4.6/5 - (20 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
4.6/5 - (20 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com