پرینتر سه بعدی چیست چه کارایی دارد؟ | پرینت فید پرینتر سه بعدی چیست چه کارایی دارد؟ | پرینت فید

پرینتر سه بعدی چیست چه کارایی دارد؟

افزودن به لیست مطالعه
22 آوریل 2020 | 1.4K بازدید 6 دقیقه زهرا چگینی

همه چیز درباره پرینتر 3 بعدی

این روزها با وجود محصولات جدیدی که وارد صنعت چاپ شده‌اند، انقلاب عظیمی در این صنعت را شاهد هستیم که کمک بزرگی به تکنولوژی چاپ کرده‌است. با روی کار آمدن پرینترهای سه بعدی، صنعت چاپ متحول شد و معنای دیگری گرفت. در اینجا با پرینتر سه بعدی و کارایی آنها آشنا خواهیم شد.

چاپگر سه بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟

پرینترهای سه بعدی، تصویری که در کامیپوتر دارید را به‌صورت سه بعدی و واقعی می‌سازد. عملکرد این پرینترها به این صورت است که در طی فرایند افزودن لایه‌ها، یک شی ساخته خواهد شد. در این فرایند، لایه‌ها به‌صورت برش‌های افقی روی هم قرار می‌گیرند و شی ساخته می‌‌شود.

از پرینترهای سه بعدی برای ساخت ماکت و مجسمه و … استفاده می‌شود. با وجود این پرینترها، ساخت لوازم بدون دردسر و حتی سریع‌تر انجام می‌شود.

مزیت پرینترهای سه بعدی در این است که برای ساخت هر شی، کمترین مواد اولیه استفاده می‌شود و دیگر نیازی به کنده‌کاری و برش نیست. زیرا با توجه به تصویری که به آن می‌دهید، مواد اولیه مصرف خواهد شد و دقت و ظرافت در این طرح‌ها بسیار بالاست.

راهنمای استفاده از پرینتر 3 بعدی
پرینتر سه بعدی برای ساخت مدل‌های دقیق در صنعت هوافضا کاربرد زیادی دارد.

طرز کار پرینترهای سه بعدی؛ مراحل چاپ سه بعدی

برای کار با ۳D پرینتر، شما باید ابتدا با استفاده از نرم افزارهای سه بعدی، یک تصویر سه بعدی در کامپیوتر خود طراحی کرده و در نهایت برای چاپ به پرینتر بسپارید.

راه دیگر برای ایجاد تصویر سه بعدی، استفاده از اسکنرهای سه بعدی است. این اسکنرهای سه بعدی، جسم و یا مدل موردنظر شما را اسکن کرده و طرح ایجاد شده را برای پرینت ارسال می‌کند.

البته پیش از اینکه شما مدل را برای پرینت بفرستید، باید بعد از آماده شده طرح سه بعدی، مدل را به صد و یا هزاران لایه افقی برش بزنید. پرینتر شما، با پرینت و روی هم قرار دادن این لایه‌ها، مدل نهایی را آماده می‌کند.

کاربرد پرینترهای سه بعدی
با استفاده از پرینترهای سه بعدی، مواد اولیه برای ساخت مدل، هدر نمی‌شود.

فناوری پرینترهای سه بعدی

پرینتر سه بعدی FDM

در این روش، مواد پلاستیکی به نام فیلامنت، ذوب می‌شوند و توسط نازل روی هم قرار می‌گیرند.

پرینتر سه بعدی DLP

در روش DLP، با استفاده از تابش نور و یا لیزر، انواع رزین را به جسم و مدل تبدیل می‌کنند.

پرینتر سه بعدی فلزی

در پرینتر سه بعدی فلزی، از انواع فلز برای ساخت جسم استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

نرم افزار پرینترهای سه بعدی

برای اینکه مدل اولیه سه بعدی را برای پرینت گرفتن آماده کنید، باید با استفاده از نرم افزار این کار را انجام دهید. در ادامه بهترین نرم افزارهای رایگانی که برای طراحی سه بعدی کاربرد دارند را معرفی می‌کنیم.

TinkerCAD: این نرم افزار، با کاربری بسیار آسانی که دارد، برای افراد مبتدی طراحی شده‌است. در این نرم افزار، شما ابتدا مدل دو بعدی خود را طراحی کرده و سپس آن را به مدل سه بعدی تبدیل می‌کند.

۳D Slash: با استفاده از این نرم افزار قادر هستید با قرار دادن بلوک‌هایی با طرح و ابعاد مختلف، اشکال هندسی و مدل‌های سه بعدی را طراحی کنید. همچنین شما قادر هستید با استفاده از چکش، بک بلوک بزرگ را خرد کرده و به ابعادی که مدنظرتان است تبدیل کنید.

Sculptris: اگر علاقه زیادی به ساخت ماکت و پیکره اشخاص دارید، این نرم افزار برای کار شما مناسب است. این ابزار ساخت مجسمه مجازی، روی مدلسازی گِل تمرکز دارد.

SketchUp: این نرم افزار با رابط کاربری بسیار خوبی که دارد، در بین نرم افزارهای رایگان، مورد توجه طراحان زیادی قرار گرفته است.

این چند نرم افزار و نرم افزارهای دیگری از قبیل: Fusion 360، FreeCAD، Blender، Onshape، Netfabb، MakePrintable، NeshLab، Meshmixer و …، محصولات رایگانی هستند که برای طراحی سه بعدی می‌توانید از آنها استفاده کنید.

نرم افزارهای مدل سازی
ابتدا طرح سه بعدی موردنظر را با استفاده از نرم افزار طراحی کنید.

درآمدزایی با پرینترهای سه بعدی

با داشتن یک ۳D پرینتر، یکی از مشتریان شما دانشجویان معماری، عمران و هنر هستند که خواهان چاپ مدل‌های سه بعدی خود خواهند بود. این افراد طرح‌های و تندیس‌هایی که طراحی کرده‌اند را برای چاپ به شما می‌سپارند، زیرا ساخت این طرح‌ها به روش سنتی، هم هزینه‌بر است و هم مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

پرینترهای سه بعدی در صنعت فشن هم طرفداران خود را دارد. اخیرا شاهد تولید محصولات بسیار زیادی در عرصه مد و لباس هستیم. برای ساخت اکسسوری‌های فشن و حتی زیورآلات، طلا و جواهرات؛ می‌توان از پرینترهای سه بعدی استفاده کرد.

فروشگاه آنلاین کارتریج
تولید جواهرات با پرینتر سه بعدی، با دقت و ظرافت بیشتری انجام می‌شود.

آموزش طراحی پرینت سه بعدی

صنعت ۳D پرینتر، بسیار جدید است و هنوز نمی‌توان گفت به برای آموزش این هنر به تعداد کافی مربی و آموزشگاه در دسترس است. اما اگر علاقه به این فناوری دارید، بهتر است خودتان دست به کار شوید و پایه‌گذار آموزش طراحی پرینت سه بعدی باشید.

پیشنهاد مطالعه

هزینه پرینت سه بعدی

هزینه پرینت سه بعدی بر حسب سایز، ضخامت و نوع طرح اولیه محاسبه می‌شود. هر چه ابعاد طرح شما بزرگ‌تر باشد و ضخامتش بیشتر، پس هزینه بیشتری باید برای ساخت آن پرداخت کنید.

قیمت پرینتر سه بعدی

قیمت پرینترهای سه بعدی هم بسته نوع، سایز و کارایی دستگاه متغیر است. اما قیمت پرینتر سه بعدی در بازار ایران، چیزی در حد ود ۴ میلیون تا ۴۰ میلیون تومان است.

خرید کارتریج لیزری و کارتریج جوهری در پرینت فید
پرینت فید با دارا بودن انواع کارتریج لیزری و کارتریج جوهری با کیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. شما می‌توانید برای خرید کارتریج اچ پی، کارتریج کانن، کارتریج سامسونگ و... همراه با کیفیت بالا؛ تضمین بهترین قیمت و ۶ ما ضمانت، به لینک زیر مراجعه کنید:
خرید کارتریج
5/5 - (1 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
5/5 - (1 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com