ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف چقدر است |پرینتفید ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف چقدر است |پرینتفید

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح

افزودن به لیست مطالعه
6 آوریل 2020 | 2.4K بازدید زهرا میری

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح

ویروس کرونا پس از فراگیری در چین، در مدت کوتاهی به سرتاسر جهان منتقل شد و شیوع پیدا کرد. این بیماری به دلیل قدرت سرایت بالا، افراد بسیاری را مبتلا و درگیر خود کرده است. کادر و نیرو‌های پزشکی سرتاسر جهان، با تمام توان خود برای مهار و درمان این بیماری تلاش می‌کنند. دانشمندان و محققان نیز، سعی دارند میزان ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف را تخمین بزنند، تا از ابتلای دیگر افراد، به ویروس کرونا جلوگیری کنند. زیرا که این بیماری از طریق لمس سطوح آلوده نیز، منتقل می‌شود.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا به خانواده بزرگی از ویروس‌ها اطلاق می‌شود، که می‌توانند انسان‌ها و حیوانات را آلوده کنند. ویروس کرونای حیوانی می‌تواند از حیوان به انسان منتقل شده و به سرعت در جوامع گسترش پیدا کند. بیماری سارس و مرس که در خانواده همین ویروس قرار می‌گیرند، هر دو از حیوان به انسان منتقل شدند. محققان با مطالعه و بررسی چندین هزار پرونده افراد مبتلا به کرونا، به این نتیجه رسیده‌اند که سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای مانند سرطان و دیابت، بیشتر از دیگران در معرض خطرات این بیماری هستند.این بیماری علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد و تنگی نفس، سرفه خشک و تب از نشانه‌های آن محسوب می‌شوند.

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح
ویروس کرونای حیوانی می‌تواند از حیوان به انسان‌ها نیز منتقل شود

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح

یکی از راه‌های شیوع و انتقال کرونا، لمس سطوح آلوده به این بیماری است. به همین دلیل برای بسیاری از افراد این سوال پیش آمده است که، ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح چقدر است؟ ویروس کرونا می‌تواند از چند ساعت تا چند روز روی سطوح مختلف باقی بماند، این آمار تقریبی و اختلاف زمانی، به دلیل جنس‌های متفاوت سطوح و شرایط آب و هوایی است.

به عنوان مثال محققان پی برده‌اند ذرات بسیار ریزی که، از طریق سرفه و عطسه افراد مبتلا به این بیماری به هوا منتقل می‌شود، می‌تواند تا سه ساعت در هوا باقی بماند. در صورت انتقال ویروس کرونا به سطوح جامد، این بیماری می‌تواند آلوده کننده باشد. همانطور که اشاره کردیم، ماندگاری کرونا روی سطوح مختلف براساس جنس آن‌ها متفاوت است، این ماندگاری می‌تواند از دو ساعت تا نه روز طول بکشد.

ماندگاری کرونا روی سطوح
ذرات ریز ویروس کرونا می‌توانند تا سه ساعت در هوا باقی بمانند

طول عمر ویروس کرونا روی سطوح مسی ۴ ساعت، روی مقوا ۲۴ ساعت، روی پلاستیک و فولاد ضد زنگ دو تا سه روز و روی سطوح استیل تا ۲۰ روز طول می‌کشد. در نظر بگیرید که، این سطوح گفته شده می‌تواند دستگیره در و پنجره و کمد، کلید و پریز، ملزومات و دستگاه‌های اداری و حتی زیپ و دکمه لباس باشد.

درست است که تا به حال هیچگونه درمان و داروی قطعی برای کرونا پیدا نشده است، اما اقدامات پیشگیرانه‌ای برای این بیماری وجود دارد. یکی از این مراقبت‌ها، علاوه بر شستشوی مداوم دست‌ها، تمیز و ضدعفونی کردن سطوح مختلف، برای از بین بردن ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح است.

عمر ویروس کرونا
بهترین روش پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، شستن مداوم و مرتب دستان است

اگر با به پایان رسیدن تعطیلات نوروزی، امکان دورکاری ندارید و باید قرنطینه خانگی را تمام کرده و به سرکار بروید، باید با رعایت حداکثری اصول بهداشتی فردی و جمعی، تمیز و ضدعفونی کردن سطوح و وسایل عمومی و شخصی، از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری کنید.

افراد حدود یک سوم از عمر خود را در محل کار می‌گذرانند، در طی این مدت بار‌ها و بار‌ها از وسایل مشترکی مانند تلفن و پرینتر استفاده کرده و سطوح مختلفی را لمس کرده و سپس دستان را به صورت، دهان و بینی خود می‌زنند.

بنابراین بهتر است برای پیشگیری از ویروس کرونا و جلوگیری از ابتلای به آن، علاوه بر نظافت خانه، تمیز و ضدعفونی کردن سطوح مختلف شرکت و اقلامی که با آن‌ها کار می‌کنید را نیز، در برنامه خود قرار دهید.

ماندگاری کرونا روی نان
وسایل عمومی که کارمندان از آن‌ها استفاده می‌کنند را حذف کنید، دستگاه‌های اداری مشترک را در طول روز چندبار ضدعفونی کنید

ابتدا بعد از ورود به شرکت به سرعت دستان خود را به مدت بیست ثانیه بشوئید و ضدعفونی کنید. دستگیره‌های در و کشو، کلید و پریز، اسکنر‌ها، پرینتر‌ها، تلفن، قندان، رایانه و موس و کیبورد، راهی برای انتقال ویروس کرونا هستند. در اولین قدم لوازم عمومی و مشترک بین کارمندان را حذف کنید. اگر این امکان وجود دارد، سعی کنید لوازم عمومی را برای هر شخص، به صورت جداگانه تهیه کنید. وسایلی مانند پرینتر و اسکنر، که روزانه توسط بسیاری از افراد لمس شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد را به دقت تمیز کنید.

به یاد داشته باشید برای از بین بردن ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح، باید یک برنامه نظافتی خاص داشته و لوازم عمومی و شخصی خود را که شامل، رایانه، موس، کیبورد، میز و دستگیره‌های در می‌شود رادر طول روز چندبار تمیز و ضدعفونی کنید.

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح
دستان خود را به طور مرتب ومداوم در شرکت بشوئید

در این شرایط موادی مانند، اتانول، هیپوکلوریت سدیم و پراکسید هیدروژن به کمک شما آمده و با خاصیت ضدعفونی که دارند، می‌توانند آلودگی اجسام را به سرعت از بین ببرند. بهتر است برای هرچه بهتر انجام شدن اقدامات پیشگیرانه، همراه خود ماسک، ژل و یا اسپری ضد عفونی کننده دست داشته باشید.

مهم‌ترین وسیله شخصی خود، که میزبان آلودگی‌های مختلف است، یعنی گوشی همراه را فراموش نکنید. باید بدانید ویروس کرونا تا ۹۶ ساعت روی این وسیله باقی خواهد ماند، یعنی با لمس گوشی آلوده و سپس زدن دستان به صورت، دهان و بینی خود، به این ویروس مبتلا خواهید شد. پس بهتر است به طور مداوم گوشی خود را با پد الکلی، تمیز و ضدعفونی کنید. بدنه گوشی و قاب را به طور جداگانه با پد الکل تمیز کنید، برای ضدعفونی کردن هنسفری و شارژر نیز از همین روش استفاده کنید.

ماندگاری کرونا روی نان
ویروس کرونا می‌تواند به مدت ۹۶ ساعت روی گوشی موبایل باقی بماند

ماندگاری ویروس کرونا در دماهای مختلف

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، عمر و ماندگاری ویروس کرونا در دماهای مختلف متغیر است. عمر ویروس کرونا در دمای پایین و رطوبت بالا افزایش می‌یابد. به عنوان مثال این ویروس در دمای منفی ۶۰ درجه سانتی گراد زنده مانده و در دمای بالای ۳۰ درجه سانتی گراد می‌میرد. اگر احساس می‌کنید نقطه‌ای از خانه و یا شرکت بیش از سایر بخش‌ها، در معرض آلودگی قرار دارد، آن را با مواد شوینده و آب گرم بشوئید. زیرا ویروس کرونا به راحتی با این دو عامل از بین می‌رود.

ماندگاری کرونا روی سطوح
نقاط و وسایل آلوده را با مواد شوینده و آب گرم بشوئید و به خوبی ضدعفونی کنید

ماندگاری کرونا روی پوست چقدر است؟

ماندگاری کرونا روی پوست زیاد نیست، و تا ۱۰ دقیقه روی پوست سالم زنده می‌ماند. این ویروس توانایی حرکت کردن ندارد، پس نمی‌تواند از روی پوست سالم عبور کند. بنابراین اگر در بیرون از خانه هستید، دستکش و ژل ضدعفونی کننده به همراه ندارید تا دستتان را تمیز کنید، نگران نباشید. فقط کافیست دستتان را سمت صورتتان نبرید. اگر قصد خروج از خانه را دارید، ژل و یا الکل ضدعفونی کننده و ماسک را فراموش نکنید.

عمر ویروس کرونا روی پارچه

عمر ویروس کرونا روی پارچه در حدود ۶ الی ۱۲ ساعت تخمین زده شده است، اگر هنوز به بیرون از خانه رفت و آمد دارید بهتر است برای از بین بردن، کرونا روی سطوح پارچه ای لباس را در برابر نور خورشید و یا گرمای شوفاژ قرار دهید. همچین می‌توانید لباس بیرون را، جدا از سایر البسه‌ها قرار داده و آن را بشوئید.

ماندگاری ویروس کرونا روی فرش و مبل

اطلاعات چندانی درباره ماندگاری ویروس کرونا روی فرش و مبل در دسترس نیست. اما به تازگی احتمالاتی درباره انتقال ویروس، درجریان شستشوی فرش‌ها در قالیشویی‌ها مطرح شده است. زیرا امکان انتقال ویروس کرونا در هنگام جابه‌جایی و انتقال فرش و حتی در دیگر مراحل مختلف قالیشویی وجود دارد. بنابراین بهتر است در طی این مدت، از آوردن وسایل جدید به خانه و خارج کردن وسایل قدیمی از خانه خودداری کنید.

عمر کرونا روی سطوح فلزی

ماندگاری و عمر کرونا روی سطوح فلزی ۱۲ تا ۲۰ ساعت تخمین زده شده است. بنابراین بهترین روش برای مقابله با آن و از بین بردن کرونا روی سطوح فلزی، تمیز و ضدعفونی کردن آن‌ها به طور مرتب در طول روز است.

ماندگاری ویروس کرونا روی مواد غذایی
عمر و ماندگاری کرونا روی سطوح فلزی ۱۲ تا ۲۰ ساعت است

انتقال کرونا از طریق کفش

یکی دیگر از راه‌های انتقال کرونا از طریق کفش است. این ویروس درشت و سنگین بوده و با آوردن کفش به داخل خانه به زمین می‌افتد. بهتر است کفش‌ها در جا کفشی گذاشته و جا کفشی را در خارج از خانه قرار دهید. به یاد داشته باشید بعد از هر بار لمس کفش‌ها دستانتان را بشوئید و یا ضد عفونی کنید. در برنامه نظافتی خانه، زمانی را نیز برای تمیز و ضدعفونی کردن جاکفشی، با رعایت اصول بهداشتی بگذارید.

ماندگاری ویروس کرونا روی کفش
برای جلوگیری از ابتلا به کرونا، کفش‌ها را در خارج از خانه نگه دارید

ماندگاری ویروس کرونا روی مواد غذایی و نان

ماندگاری ویروس کرونا روی مواد غذایی و نان در حدود ۴۸ ساعت است، بهتر است بعد از خرید نان، آن را برای احتیاط بیشتر دوباره گرم و داغ کنید. تا حد امکان از خوردن غذای بیرون اجتناب کنید. مواد غذایی را به صورت پخته مصرف کنید.

برای مقالبه با کرونا، بهتر است خرید اینترنتی را جایگزین گشت و گذار در بازار کنید. بعد از دریافت خرید‌ اینترنتی، سفارشات خود را به خوبی، با مواد شوینده و آب گرم بشوئید. سپس سینک را شسته و ضد عفونی کنید و مشما و پاکت نگهدارنده خرید را دور بیاندازید. مکان قرارگیری خرید‌ها را نیز با الکل ضد عفونی کنید.

نکته مهم

در نظر داشته باشید تحقیقات روی ویروس کرونا، چرخه زندگی و طول عمر آن، علایم، نحوه درمان آن و… همچنان ادامه دارد، تمام اطلاعات و نکاتی که در این مقاله وجود دارد، نیز با استفاده از همین منابع در حال تحقیق و سایت های خبری تهیه شده است.

در نتیجه این مقاله کاملا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی عمومی داشته و به هیچ وجه شامل نکات پزشکی و درمانی نیست. هدف ما از اطلاع رسانی صرفا پیشگیری و احتیاط بیشتر خواننده است. برای دریافت اطلاعات در زمینه علایم و ابتلای به ویروس کرونا می توانید از شماره تلفن ۴۰۳۰ استفاده کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
3/5 - (2 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com