تفاوت کارتریج طرح و اصل تفاوت کارتریج طرح و اصل

تفاوت کارتریج طرح و اصل

افزودن به لیست مطالعه
1 نوامبر 2018 | 4.8K بازدید 5 دقیقه تحریریه پرینت فید

تفاوت کارتریج طرح و اصل

با توجه به گسترده شدن بازار فروش کارتریج و مواد مصرفی، راه برای ورود کالاهای تقلبی به این بازار باز شده است. کالاهای تقلبی که هم باعث هدر رفت پول شما می‌شود و هم کیفیت آن از نظر چاپ قابل مقایسه با کالای اصلی نیست.

پیش از شروع بررسی و مقایسه تفاوت کارتریج طرح و اصل باید گفت برای انواع مختلف پرینترها دو نوع کارتریج وجود دارد: کارتریج جوهرافشان و کارتریج تونر. کارتریج جوهرافشان (Ink cartridge)، منبع تامین رنگ در پرینترهای جوهرافشان است. این کارتریج‌ها به غیر از رنگ مشکی، شامل ۳ رنگ اصلی آبی، قرمز و زرد می‌شوند. این ۴ رنگ در برخی از پرینترها در داخل دو کارتریج مجزا قرار دارند، به این صورت که یک کارتریج شامل رنگ مشکی است و کارتریج دیگر شامل رنگ قرمز، آبی و زرد است. البته پرینترهای مدل ۶ رنگ هم وجود دارند که کیفیت چاپ تصاویر رنگی در آن ها بهتر است. در پرینترهای جوهرافشان، دستور چاپ روی کاغذ توسط جوهر و هد کارتریج انجام می‌شود. در برخی از دستگاه‌ها، جوهر و هدر به همراه یکدیگر در یک کارتریج هستند و در برخی دیگر این دو به صورت جدا از هم قرار دارند.

نوعی دیگر از کارتریج‌ها که به آنها کارتریج تونر گفته می‌شود، مخصوص پرینترهای لیزری هستند که در آنها تونر (پودر) ریخته می‌شود. تونر اگرچه گران قیمت‌تر از جوهر است، اما دیرتر خشک شده و طول عمر بالاتری دارد. در پرینترهای لیزری دستور چاپ روی کاغذ توسط پودر و درام انجام می‌شود.

همان طور که گفتیم، یکی از مزیت‌های پرینترهای لیزری نسبت به مدل‌های جوهرافشان در طول عمر بالای تونر نسبت به جوهر است. در پرینترهای جوهرافشان، استفاده نکردن طولانی مدت از دستگاه باعث خشک شدن جوهر درون کارتریج و از بین رفتن نازل های جوهری درون آن می‌شود که به این حالت در اصطلاح، “سوختن هد دستگاه” گفته می‌شود.

این ضعف در پرینترهای لیزری به لحاظ استفاده از تونر یا همان پودر رفع شده ولی این دسته از دستگاه‌ها هم نگهداری مخصوص به خود را می‌طلبد. برای مثال تونر داخل کارتریج پرینترهای لیزری با قرار گرفتن در معرض رطوبت آسیب می‌بینند و در این مواقع پودر داخل کارتریج گوله شده و بعد از مدتی مثل سنگ خشک می‌شود. این امر باعث آسیب زدن به قطعات داخلی کارتریج از قبیل اتصالات، چرخ دنده‌ها، مگنت و فوم رول شده و در نهایت درام از حرکت ایستاده و در اصطلاح قفل می‌کند. همانند پرینترهای جوهرافشان، پرینترهای لیزری هم دارای دو مدل مشکی و رنگی هستند.

انواع کارتریج ها

همان طور که می‌دانید، پرینترها یکی از معدود لوازم الکترونیکی هستند که شاید هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها در طول زمین حتی از ارزش اصلی خود دستگاه هم پیشی بگیرد. بنابراین برای کاهش هزینه‌ها، باید یاد بگیریم که چگونه از پرینتر خود استفاده کرده و از آن نگهداری کنیم.

پرینترها دارای قطعات مختلفی بوده که در طول زمان نیاز به تعمیر و تعویض دارند و از میان آنها، کارتریج‌ها مهم‌ترین جزء مصرفی یک پرینتر هستند. ظرفیت چاپ همه‌ی کارتریج‌ها محدود بوده و پس از مدتی استفاده به پایان می‌رسد. پس از پایان ظرفیت چاپ یک کارتریج، شما نیاز به تعویض آن دارید. حال در این اینجا ۳ گزینه پیش روی شما قرار دارد:

  1. شارژ کردن کارتریج
  2. خریدن یک کارتریج (طرح یا اصل)

جهت ثبت درخواست شارژ کارتریج در محل ، از سامانه درخواست تعمیرکار آنلاین (آچارباز) استفاده کنید :

[exbutton color=”primary” title=”ثبت درخواست شارژ کارتریج در محل” link=”https://a4baz.com/cartridge-service”]

کارتریج شارژی

اول از همه با کارتریج شارژی شروع می‌کنیم. هر کارتریج تا زمانی که صدمه‌ی فیزیکی ندیده باشد و کیفیت آن خیلی پایین نباشد قابلیت شارژ دارد. البته برخی اوقات برای شارژ کارتریج نیاز است تا برخی از قطعات آن تعویض شوند که این کار مقرون به صرفه نیست و بهتر است در این حالت شما یک کارتریج طرح نو یا اصل را خریداری کنید.

شارژ کارتریج برای پرینترهای جوهری به هیچ عنوان توصیه نمی شود. زیرا شارژ کارتریج جوهری به دستگاه آسیب می‌رساند و به دلیل ریزش بیش از اندازه جوهر بر روی قطعات دستگاه باعث از بین رفتن آنها می‌شود.

کارتریج های لیزری شارژ شده هم در بهترین حالت، کمتر از نصف کارتریج‌های اصلی و طرح درجه اول کیفیت داشته و ظرفیت چاپ آن ها هم در حدود ۱۰ درصد کمتر است. بنابر این برای کارهای حساس بهتر است تا به جای شارژ کردن کارتریج، یک عدد کارتریج نو بخرید. ضمن اینکه اگر کارتریج در مراکز مطمئن شارژ نشود، می‌تواند به پرینتر شما آسیب های جبران ناپذیری وارد کند. نرخ خرابی کارتریج‌های شارژی که در مراکز معتبری مثل فالنیک شارژ شده‌اند، به طور میانگین کمتر از ۱۸ درصد است.

خرید کارتریج لیزری و کارتریج جوهری در پرینت فید
پرینت فید با دارا بودن انواع کارتریج لیزری و کارتریج جوهری با کیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. شما می‌توانید برای خرید کارتریج اچ پی، کارتریج کانن، کارتریج سامسونگ و... همراه با کیفیت بالا و ۶ ماه ضمانت، به لینک زیر مراجعه کنید:
خرید کارتریج

تفاوت کارتریج طرح و اصل در چیست؟

همان طور که گفتیم، اگر کیفیت چاپ برای شما مهم است، اصولا به سمت شارژ کارتریج نخواهید رفت. بنابراین به توضیح دو گزینه‌ی بعدی می‌پردازیم: کارتریج اصل و کارتریج طرح.

کارتریج اصل

همان طور که پیداست، کارتریج اصل (اورجینال) ساخت شرکت صاحب برند کارتریج است. به عنوان مثال کارتریج‌های ساخت شرکت اچ پی پس از ورود به بازار ایران به عنوان کارتریج‌های اصل اچ پی فروخته می‌شوند.

مزیت اصلی کارتریج‌های اصل، کیفیت بالای چاپ آن‌ها است. این کارتریج‌ها بیشترین ظرفیت چاپ را داشته و به هیچ عنوان به پرینتر شما آسیب نمی‌زنند.

عملکرد این کارتریج‌ها موثر بوده و کیفیت آنها اثبات شده است. در کارتریج های لیزری اصل از بهترین پودرها استفاده شده و کیفیت ساخت آنها بسیار بالاست. اما مشکل اصلی این کارتریج‌ها، قیمت بسیار بالای آن‌ها است، به طوری که گاهی اوقات خرید یک کارتریج اصل می‌تواند نزدیک به نصف قیمت پرینتر شما هزینه داشته باشد. گفتنیست نرخ خرابی کارتریج‌های اصل نزدیک به صفر درصد است.

کارتریج طرح

کارتریج‌های طرح که به کارتریج‌های غیر اورجینال هم معروفند، کارتریج‌هایی هستند که با شکل و شمایل مدل اورجینال ساخته شده، ولی ساخته‌ی برند اصلی نیستند، مثل کارتریج‌های طرح اچ پی که ساخته‌ی خود شرکت اچ پی نیست.

این نوع کارتریج‌ها یا وارداتی هستند و یا در داخل کشور با جمع آوری کارتریج‌های کارکرده و تعویض قطعات آن ها ساخته می‌شوند. البته به طور کلی به کارتریج های دوباره پرشده Refilled و به کارتریج‌های بازسازی شده Remanufactured گفته می‌شود که با کارتریج طرح تفاوت دارند، اما گاهی این کارتریج‌ها در کشور ما به عنوان کارتریج‌های طرح فروخته می‌شوند.

بنابراین کیفیت این کارتریج‌ها بسته به تولیدکننده‌ی آن‌ها متفاوت بوده، اما قیمت آن‌ها به طور کلی نسبت به کارتریج‌های اصلی بسیار پایین‌تر است.

کارتریج طرح یا اصل، کدام یک را باید بخریم؟

وقتی برای خرید یک کارتریج نو اقدام می‌کنید، حتما به این مورد برخورد کرده‌اید که دو نوع کارتریج اصل یا طرح به شما پیشنهاد می‌شود. حال شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که باید کدام کارتریج را بخرید؟ آیا کارتریج اصل صرفا به دلیل اورجینال بودن بهتر است؟ این تفاوت قیمتی بالا بین کارتریج طرح و اصل برای چیست؟ آیا گران قیمت‌تر بودن کارتریج اصل به معنای باکیفیت‌تر بودن آن آست؟ و به طور کلی، تفاوت کارتریج طرح و اصل در چیست؟

همان طور که تا اینجا بررسی تفاوت کارتریج طرح و اصل گفتیم، کارتریج اصل را شرکت‌های صاحب برند می‌سازند، پس در کیفیت و ظرفیت چاپ بالای آنها شکی نیست. در واقع این نوع کارتریج‌ها دارای حداکثر کیفیت و ظرفیت چاپ بوده، اما گران قیمت هستند.

کارتریج های طرح را صاحبان اصلی برند نمی‌سازند، به همین دلیل بسیاری از افراد در کیفیت آن‌ها شک داشته و حتی بسیاری از فروشندگان هم خرید یک کارتریج اصل گران قیمت را به جای خریدن یک کارتریج طرح ارزان قیمت‌تر توصیه می‌کنند.

تا این جا به نظر می‌رسد که این افراد حق دارند، زیرا برخی از این کارتریج‌هایی که دوباره توسط مراکز غیرمجاز پر (Refill)  شده و به عنوان کارتریج طرح به فروش می‌رسند، می‌توانند حتی به پرینتر شما آسیب برسانند.

طبق آمار وب سایت شرکت اچ پی، این کارتریج‌ها در مقایسه با کارتریج های اورجینال و اصلی، ۲۷ درصد کیفیت چاپ را کاهش می‌دهند. همچنین ۱۶ درصد، احتمال خراب شدن پرینتر را بیشتر می‌کنند و این کارتریج ‌ها به اندازه نمونه اصلی ظرفیت چاپ ندارند. کارتریج‌های ریفیل یا پر شده با بیش از ۳ برابر قیمت، در بازار به فروش می‌رسند در حالی که کارتریج های اورجینال با ۶ تا ۱۲ درصد سود فروخته می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه

اما این تصور که همه‌ی کارتریج‌های طرح بی کیفیت هستند تا حد زیادی اشتباه است، زیرا کارتریج‌های طرح دارای درجات مختلفی (درجه یک، دو و غیره) هستند. پس اینکه بسیاری از افراد خرید کارتریج طرح را توصیه نمی‌کنند، به این دلیل است که شاید تاکنون از یک کارتریج طرح درجه یک برای پرینتر خود استفاده نکرده‌اند! ضمن اینکه کارتریج‌های طرح درجه اول به هیچ عنوان از مواد بازیافتی تولید نمی‌شوند و فقط همان طور که گفتیم، این کارتریج‌ها توسط شرکت‌های دیگری به جز سازندگان اصلی پرینترها تولید می‌شوند. در واقع نباید یک کارتریج طرح درجه اول را با کارتریج‌های پرشده یا بازسازی شده اشتباه بگیریم.

در انتهای بحث بررسی تفاوت کارتریج طرح و اصل باید گفت انتخاب یک کارتریج طرح درجه اول و ضمانت شده نسبت به یک کارتریج اصلی، به دلیل قیمت بسیار پایین‌تر می‌تواند در اولویت باشد، و این چیزی است که پرینت فید به شما ارائه می‌دهد.

کارتریج‌های طرح درجه اول پرینت فید، کیفیت و ظرفیت چاپ بسیار بالا در حد یک کارتریج اصلی را برای شما تضمین می‌کنند، در حالی که قیمت آن‌ها بسیار پایین‌تر از مدل‌های اصلی خود است. قیمت کارتریج‌های طرح پرینت فید حتی تا یک چهارم قیمت مشابه اصلی آن کارتریج است،

در نتیجه از نظر ارزش خرید، نسبت به کارتریج‌های اصل برتر هستند. هرچند همان طور که گفتیم، به طور کلی امکان ندارد که یک کارتریج طرح نسبت به کارتریج اصل از نظر کیفیت و ظرفیت چاپ بهتر باشد، اما پرینت فید تضمین می‌کند که کارتریج‌های طرح درجه یک، با کیفیتی در حد کارتریج‌های اصل را با قیمتی بسیار پایین‌تر به شما ارائه دهد.

4.4/5 - (8 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
4.4/5 - (8 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com