آشنایی با درام کارتریج و نقش آن در پرینت آشنایی با درام کارتریج و نقش آن در پرینت

آشنایی با درام کارتریج و نقش آن در پرینت

افزودن به لیست مطالعه
25 فوریه 2018 | 6.6K بازدید 5 دقیقه ندا ایزدی

درام چیست؟

دستگاه‌‌های کپی و پرینترها از اجزای مختلفی تشکیل شده‌‌اند. یکی از مهم‌‌ترین و اصلی‌‌ترین اجزای دستگاه کپی و پرینتر، کارتریج است که درام هم از بخش‌های اصلی هر کارتریح محسوب می‌شود. می‌‌توان گفت که درام عضوی حیاتی در کارتریج به شمار می‌‌رود و برای عملکرد درست و صحیح دستگاه، ضروری است.

درام کارتریج چیست و چگونه باعث چاپ اسناد و تصاویر می‌شود؟

درام کارتریج به شکل میله‌‌ای استوانه‌‌ای طراحی شده که در واقع عملکرد اصلی آن، انتقال تصویر روی کاغذ است و فرآیند اصلی چاپ با استفاده از درام انجام می‌‌شود. درام دارای سطحی براق و رسانای نور بوده و در آن الکتریسیته ساکن ایجاد می‌‌شود. درام دستگاه کپی، از سلنیوم و یا مواد دارای حساسیت بالا به نور پوشیده شده است که رسانای الکتریسیته هستند.

حساسیت نوری درام و خاصیت رسانایی الکتریکی آن اساس و پایه کار این قطعه را تشکیل می‌‌دهد و نحوه کار درام به این صورت است که پیش از خواندن تصویر موردنظر، توسط دستگاه، اطلاعات به سطح درام منتقل می‌‌شود و درام که دارای بار الکتریکی مثبت است، بار الکتریکی قسمت‌های مشخص شده تصویر توسط لیزر را تغییر داده و بدین گونه، تونر شارژ را در آن قسمت‌ها جذب می‌کند.

پس از گرم شدن سطح کاغذ، تونر شارژ که به صورت پودر از کارتریج روی درام قرار گرفته است، روی سطح کاغذ ذوب شده و به سطح کاغذ می‌چسبد. پس از آن، تونر چسبیده به سطح درام توسط فوم رول تمیز می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

انواع درام کارتریج

نوع درام‌ها در انواع پرینترها متفاوت است. به عنوان مثال در دستگاه‌های لیزری رنگی، مانند پرینترهای اچ پی با مدل‌های ۱۷۵-۱۷۶-۱۷۷-۱۰۲۵ که کارتریج‌ها داخل دستگاه به صورت چرخشی قرار می‌گیرند، یک درام مرکزی وجود دارد. اما در دستگاه‌‌های لیزری رنگی دیگر که کارتریج‌ها به صورت کشویی داخل پرینتر قرار می‌گیرند، روی هر کارتریج یک عدد درام مجزا وجود دارد.

پرینترهایی که دارای درام مرکزی هستند، از نظر ابعاد نیز کوچک‌ترند و هزینه تعویض آنها بسیار مقرون به‌صرفه‌تر است. اما درام مرکزی باعث می‌شود که سرعت دستگاه، نسبت به کارتریج‌هایی که درام جداگانه دارند، کمتر باشد. به طوری که می‌توان گفت در این نوع پرینترها پرینت مشکی در هر ۱ دقیقه ۱۶ برگ و پرینت رنگی در هر دقیقه ۸ برگ است.

تعمیر کارتریج
در هنگام تعویض کارتریج، مراقب باشید که با دست، درام آن را لمس نکنید

اما جالب است بدانید، در صورتی که درام مرکزی با مشکل مواجه شود، بر کیفیت کل پرینت تاثیر می‌گذارد و تمامی رنگ‌ها کمرنگ می‌شوند. یا اینکه اگر درام آسیب ببیند، هر کدام از رنگ‌ها تحت تاثیر آن قرار گرفته و عملیات پرینت را دچار مشکل می‌کند. ولی در پرینترهایی که درام به صورت مجزا روی هر ۴ کارتریج موجود است، هر درام که آسیب ببیند تنها همان رنگ تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

قیمت انواع درام کارتریج

قیمت درام کارتریج بسیار متنوع است. بسته به برند، کیفیت ساخت و مواد اولیه برای ساخت، قیمت انواع درام کارتریج، متفاوت است. رنج قیمت درام از حدود ۱۲ هزار تومان شروع شده و برخی هم تا ۷۰ هزار تومان قیمت دارند.

مشکلات رایج درام کارتریج

مشکلات رایج درام که بیشتر مواقع بسیاری از افراد را درگیر خود می‌‌کند، عبارتند از:

۱-خراش برداشتن و آسیب دیدن درام کارتریج

یکی از رایج‌‌ترین مشکلات درام، خراش برداشتن و یا آسیب دیدن آن است. چرا که بین سطح کاغذ و سطح درام فاصله بسیار کمی وجود دارد. این در حالی است که درام‌‌ها نسبت به خراش و یا آسیب حساسند و باعث چاپ خطوط متعدد در هر نسخه از چاپ می‌‌شوند. از این رو، باید مراقب باشید تا اشیایی آسیب‌رسان وارد دستگاه نشوند. برای مثال گاهی به صورت ناخواسته و یا از روی سهل انگاری ممکن است، کاغذی دارای منگه و یا سنجاق باشد، که همین امر سبب آسیب دیدن و خراش برداشتن درام دستگاه می‌شود.

پس باید قبل از این که کاغذ را درون دستگاه قرار دهید، آن را به دقت بررسی کرده و از تمیز و سالم بودن آن مطمئن شوید. به ویژه باید چک کنید که کاغذ دارای منگنه و یا سوزن نباشد.

مشکلات درام کارتریج
کاغذهای دارای سوزن و منگنه را داخل پرینتر قرار ندهید

۲-از دست دادن قابلیت شارژ

با توجه به این که برای انجام کار کپی و کارکرد صحیح درام لازم است، که تونر روی درام بچسبد، ولی با این حال، گاهی این مشکل به وجود ‌‌آید، که تونر به درام نمی‌چسبد. لذا می‌‌توان گفت که یکی دیگر از مشکلات درام، از دست دادن قابلیت شارژ است. اگر درام توانایی خود برای نگهداری و یا مقاومت در برابر شارژ را از دست بدهد، در این صورت این عدم توانایی سبب می‌‌شود که تونر قادر به چسبیدن به درام نباشد. چرا که اگر تونر به صورت الکتروستاتیکی به درام نچسبد، در این صورت روند کپی و یا پرینتر انجام نخواهد شد.

وقتی که درام مقاومت خود را در برابر شارژ از دست بدهد، به این معنی است که عمر مفید درام رو به اتمام است و باید به آن توجه کرد و در صورت نیاز، اقدام به تعویض درام دستگاه کنید. چرا که با کاستن قدرت درام برای جذب تونر، مرز بین مناطق شارژ شده و شارژ نشده کم رنگ می‌شود و این امر خود را به صورت کپی با حاشیه‌‌های تار و مناطقی با رنگ خاکستری و یا جای سیاه نشان می‌‌دهد.

۳-جذب گردوغبار توسط درام

یکی دیگر از مشکلات درام، جذب گردوغبار است. جذب گردوغبار در درام‌‌هایی که کثیف و فرسوده شده‌‌اند ایجاد می‌‌شود که در این صورت ذرات گردوغبار تونر اضافی را به صفحات انتقال می‌دهد و مانع از انتقال درست تونر می‌‌شوند. درنهایت کیفیت چاپ متزلزل شده و در نتیجه چاپ و کپی مطلوب به دست نمی‌یاید. برای این که تا حدودی از به وجود آمدن این مشکل درام جلوگیری کنید، توصیه می‌شود، که به صورت منظم و دوره‌‌ای اقدام به تمیز کردن درام دستگاه کپی و پرینتر کنید.

۴-نمایش پیغام «درام را تعویض کنید»

از دیگر مشکلات مربوط به درام که بسیاری از افراد ممکن است با آن مواجه شوند، نمایش پیغام “درام را تعویض کنید” است. این مشکل از جمله مواردی است که برای اغلب افرادی که از پرینتر استفاده می‌‌کنند، به‌وجود می‌‌آید. پس، گاهی نیاز است که درام هم تعویض شود.

۵-تکرار نقطه‌‌هایی روی صفحه به صورت یک نوار افقی

تکرار این گونه نقطه‌‌ها روی کاغذ هم از دیگر نشانه‌‌های خرابی درام دستگاه است که می‌‎تواند به دلیل ایجاد آسیب و یا خراش در سطح درام به وجود آید.

مشکلاتی که برای دستگاه کپی، پرینتر و یا کارتریج ایجاد می‌شود، باید توسط یک متخصص در همین زمینه بررسی شود. اینها مواردی نیست که خودتان قادر به رفع آنها باشید. سامانه آچارباز با داشتن متخصصانی در زمینه تعمیر ماشین‌های اداری، در هر زمانی که شما درخواست تعمیر دستگاه خود را ثبت کنید، آماده خدمت‌رسانی به شما خواهد بود.

تعویض درام کارتریج
گاهی نیاز است که در زمان شارژ کارتریج، درام آن را تعویض کنید

۶- تعویض درام در زمان شارژ کارتریج

در بسیاری از مواقع با وجود این که درام دستگاه نو است، ولی در زمان شارژ کارتریج، باید درام را هم تعویض کنید. چرا که تونر و تمام قطعات در کارتریج اصلی، اورجینال هستند. علاوه بر این، دلیل تعویض درام در زمان شارژ کارتریج، مربوط به پودر مورد استفاده است. در بسیاری از مواقع وقتی که کارتریج را شارژ می‌‌کنید، پودری که در تمام مراکز شارژ استفاده می‌‌شود، تقلبی است و با درام کارتریج سازگار نیست. به همین دلیل کیفیت چاپ و کپی را بسیار کاهش می‌‌دهد. از این رو، باید با شارژ کارتریج، درام هم تعویض شود.

اگر هم کارتریج پرینتر شما قابل تعمیر نیست و باید آن را تعویض کنید، سایت پرینت فید با داشتن مجموعه کاملی از کارتریج‌های باکیفیت، بهترین گزینه برایتان است.

خرید کارتریج لیزری و کارتریج جوهری در پرینت فید
پرینت فید با دارا بودن انواع کارتریج لیزری و کارتریج جوهری با کیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما خلق می‌کند. شما می‌توانید برای خرید کارتریج اچ پی، کارتریج کانن، کارتریج سامسونگ و... همراه با کیفیت بالا؛ تضمین بهترین قیمت و ۶ ما ضمانت، به لینک زیر مراجعه کنید:
خرید کارتریج

اگر هم پرینتر خرابی در منزل دارید که قادر به استفاده از آن نیستید، می‌توانید برای تعمیر آن در سامانه آچارباز درخواست ثبت کنید تا کارشناسان آچارباز ، پرینتر شما را در محل خودتان تعمیر کنند.

4.4/5 - (8 امتیاز)

بهترین متخصصان شهر آماده رفع مشکل دستگاه شما هستند
4.4/5 - (8 امتیاز)

    رسانه های همکار

    وبلاگ آچارباز ، مقالات لوازم منزل
    وبلاگ فالنیک ، آموزش شبکه و سرور و پرینتر

  را دنبال کنید

تلفن پشتیبانی : 02134436

ایمیل : info@a4baz.com